Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
StringerBell skrev:Vad gäller saltet kan man pröva att koppla på gräsmattevattnaren och köra bilen fram och tillbaka ett antal gånger för att spola bort en del av saltet som drabbar underredet.
Vill se detta i minus 15 grader!
av lennart lundberg
Hoppas att ni förstår mig rätt!
Om det är minus ute så rinner vattnet i slangen så länge det är tryck på vattnet.
Om det skulle frysa på bilen rent vatten, så vad då.
Saltet är förhoppningsvis bort som vi önskar, eller hur.
Lås och övriga öppningar fryser ändå om de inte är saltbemängda eller åtgärdade på annat sätt.

Lennart
av kamilenski
Med tanke på spridaren, tänker jag mest på min uppfart! Is där, är inget jag vill ha!
av nj22ah
Hej.

Tack för alla svar.

Såsom jag uppfattat det hela så:
Tvätta ofta
Vaxa mindre ofta
Avfetta sällan då det påverkar rostskyddet.

Brukar va på OkQ8 o tvätta (för hand givetvis)...
av Tomasv70
Till som inte använder avfettning vid tvätt och vintertid, tycker ni inte att ni får mycket tvättrepor? Har själv svartmetallick (452) och lackbehandlar min bil med ca 10 -12 månaders mellanrum och firman (Welkept) har rekommenderat mig att alltid använda avfettning. Normalt använder jag därför alltid natur-/microavfettning för att lösa smutsen och för att risken för tvättrepor minskas vid shamponeringen. Använder alltid en separat hink för att vrida ur svampen i och två tvättsvampor, en upptill och en för nederdelen . Men det kanske finns andra tips. En sak har jag lärt mig, aldrig mer svart bil.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Svart är snyggt men som du säger man ser alla repor. Önsklade att man kunde använda svart grundlack men å andra sidan så slår ofta stenskotten igenom alla lager av lack. Jag har vinröd metallic, snyggt men man ser allt. Jag använder en svamp till huv, tak och rutor, samt en till dörrar, front och bak. En lackskyddad bil har bättre motstånd mot avfettning än en vaxad.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Tomasv70 skrev:Till som inte använder avfettning vid tvätt och vintertid, tycker ni inte att ni får mycket tvättrepor? Har själv svartmetallick (452) och lackbehandlar min bil med ca 10 -12 månaders mellanrum och firman (Welkept) har rekommenderat mig att alltid använda avfettning. Normalt använder jag därför alltid natur-/microavfettning för att lösa smutsen och för att risken för tvättrepor minskas vid shamponeringen. Använder alltid en separat hink för att vrida ur svampen i och två tvättsvampor, en upptill och en för nederdelen . Men det kanske finns andra tips. En sak har jag lärt mig, aldrig mer svart bil.
Självklart ska man använda avfettning för att få bort allt salt. Annars blir inte bilen helt ren. Har man garage och kan spola av bilen varje gång man varit ute och åkt så kanske man kan minska på avfettning men de flesta har inte det. Själv kör jag med 10 liters vattenkanna he he grannen tror inte jag är riktig klok men på så sätt rinner skiten av lätt io m att det inte torkat in i lacken då. Fast jag använder alltid avfettning när jag tvättar bilen på vintern.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]