Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
Sitter och spånar på att byta upp mig till en D5, och om det är värt merkostnaden att ta AWD. Jag bor i skåne och kör aldrig på värre terräng än nån enstaka grusvägar så anledningen är väl mest om i fall det skulle komma snö samt att det antagligen inte släpper så lätt när man trampar på gasen!?
Har aldrig ägt eller kört någon AWD så alla synpunkter är välkomna.
Det kostar 20000:- mer och drar väl 1 dl till per mil?
av basberoende
Nu vet jag inte vad en d5 drar utan awd, men blandad körning för min del har legat på 0.65-0.7/mil med min v70 -07.

Fördelen är väl att det drar fint om den skulle vara lite halt, dock så förminskar det ju inte bromssträckan ;) Nackdelen skulle väl vara det att det kan bli dyrt om det börjar krabba...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag tycker det är otroligt skönt att ha awd! "Problemet" är att det blir - en gång awd, alltid awd! :wink: Så du kommer inte vilja vara utan det på någon bil framöver!
Användarvisningsbild
av apersson850
Du klarar dig nog utan. Det har du väl gjort hittills. Börjar du som jag att dra omkring med husvagn till tillfälliga campingar i samband med orienteringstävlingar, då är det en annan sak.
av Enzo
Jag skulle aldrig välja bort AWD om det fanns tillgängligt till en bilmodell. Det är ett tillval som procentuellt lär behålla sitt värde bäst, så om du inte är på en skittajt budget så är det nog få tillval som är mer beständiga och vettiga. Nya D5 är dessutom en underbar motor. Vad gäller nyttan av det så tja, hur mkt annat har du inte för komfortens skull då?

Vad gäller förbrukningen som uppges 0,4 dl/mil i skillnad i blandad körning.
Användarvisningsbild
av Honke
Intressanta synpunkter, men hur är det vid fullgasacceleration? Då spinner även min D3 loss, slipper man det helt med AWD? Känns ju lite som om att man ska ta sig råd att lägga till awd om man ändå är o nosar så högt i pris.
av Maccie
Min XC70 D5 AWD Aut Polestar (225 hk) spinner inte en millisekund vid fullgasacceleration, ens från stillastående.

Om det enbart beror på AWD eller också på automatlådan vet jag ej, men min förra bil, en framhjulsdriven Audi med bensinmotor på 160 hk och automat spann loss ganska lätt på framhjulen vid fullgas.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det får vara riktigt j-vla skithalt (läs blankis) för att min T6:a inte skall accelerera ordentligt vid fullgas. AWD är riktigt bra, men det är klart man kan vara utan, liksom man kan vara utan AC (som också kan kosta en del i underhåll och drar extra bränsle).

/Martin
av Steff 99
FWD har tendens att spinna i tid o otid, BMW:s RWD och det antispinnsystemet som BMW har, gör att man inte upplever problemet alls så markant.
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]