Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jottix
Tjena! Jag följde denna guiden: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=10401
och när jag skulle ta bort poppnitarna så är dom SJUKT svåra att borra ur!

Den ene poppniten(på högra sidan) har åkt in en bit för att jag har pressat för hårt, och knappt någon skada på poppniten.

Jag har testat flera olika borr(som är till metall) men inga vill borra igenom speciellt.. Finns det någon som kan ge något tips till mig om hur jag kan få ur dom enklare? :( jag har precis köpt facelift lyktor och suger att jag inte kan få bort nitarna..

Mvh!
av pms
Jottix skrev:Tjena! Jag följde denna guiden: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=42&t=10401
och när jag skulle ta bort poppnitarna så är dom SJUKT svåra att borra ur!

Den ene poppniten(på högra sidan) har åkt in en bit för att jag har pressat för hårt, och knappt någon skada på poppniten.

Jag har testat flera olika borr(som är till metall) men inga vill borra igenom speciellt.. Finns det någon som kan ge något tips till mig om hur jag kan få ur dom enklare? :( jag har precis köpt facelift lyktor och suger att jag inte kan få bort nitarna..

Mvh!
Köp ingen skit!
Dormer ska borren heta. Finns bara i profshandeln o kostar en slant men det är väl använda pengar.
Öh... man behöver väl inte borra bort några nitar bara för att ta bort fronten? Det behövde inte jag göra på min XC70 och den ser precis likadan ut i hjulhusen.
av Jottix
Man måste ta bort dom nitarna, för jag har testat att ta bort fronten utan att ta bort nitarna men de gick inte.. Jag köpte en borrsats på Rusta, tydligen verkar det inte vara speciellt bra borr, för de känns som att den slipar mer än den borrar...

Kan jag få lite tips om var jag kan köpa en ORDENTLIG borr som KOMMER att borra igenom den utan några större problem? :)
av Agneo
Du ska inte behöva ta bort några nitar utan du skruvar ut torx25 skruven som är inringad på bilden i beskrivningen ett gäng varv sen trycker du in skruven och eftersom den sitter på en gejder skjuts låshaken som spänner fast stötfångaren framåt och vips så är stötfångaren lös!
Antar att du har en -04 el äldre annars är det lite annorlunda!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lite olika på årsmodeller och utförande, en del har nitar, andra inte. En del har nitar av aluminium och plast, dom tar man lättast med kniv och hammare. Sen finns det nitar från helvetet så man tror popnittången ska gå av när man sätter dit dem. Skaffa de av alu/plast när det ska ihop, 979878 på Volvo.
Största problemet med att borra brukar vara att niten snurrar. Vik ut borrmaskinen typ 45º och borra i vinkel mot niten. Niten snurrar sakta medan du fräser bort skallen.
av Jottix
Oj, förlåt. Jag har en S60 -01.. Det har varit ett helvete änsålänge och jag vill inte ge mig på det igen förens jag fått ett svar på hur jag verkligen ska kunna göra, utan att skada bilen yttligare.. :???:
Sparkz skrev:Lite olika på årsmodeller och utförande, en del har nitar, andra inte. En del har nitar av aluminium och plast, dom tar man lättast med kniv och hammare. Sen finns det nitar från helvetet så man tror popnittången ska gå av när man sätter dit dem. Skaffa de av alu/plast när det ska ihop, 979878 på Volvo.
Största problemet med att borra brukar vara att niten snurrar. Vik ut borrmaskinen typ 45º och borra i vinkel mot niten. Niten snurrar sakta medan du fräser bort skallen.
Okej, jag har försökt borra rakt på och i en vinkel. Det går inte så bra på något utav resultaten. Den till höger har åkt inåt, för att jag pressat för hårt. Helt konstigt :(
Agneo skrev:Du ska inte behöva ta bort några nitar utan du skruvar ut torx25 skruven som är inringad på bilden i beskrivningen ett gäng varv sen trycker du in skruven och eftersom den sitter på en gejder skjuts låshaken som spänner fast stötfångaren framåt och vips så är stötfångaren lös!
Antar att du har en -04 el äldre annars är det lite annorlunda!
Det är ingen torx, och även om de vore det så har jag borrat sönder mönsterna, jag testade med en torx innan jag började borra och det gick inte. Står ju på beskrivningen att det är en poppnit och att den ska borras bort.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]