Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nyborg
Hej alla glada! För ett tag sedan hade jag bekymmer med gasen (se tidigare inlägg) när bilen va på Bilia upptäckte dom att det läckte från ett rör på styrväxeln och frågade om dom skulle fixa detta oxå. 4700:- skulle det kosta, jag tyckte att det var häftigt för ett rörbyte så jag sa att jag skulle försöka själv. då frågade han vad jag tyckte att det kunde vara värt att slippa. 2000:- tyckte jag och det fick jag det för (+700:- i material). Nu visade det sig att efter 4 verkstadsbesök och ett rörbyte till så tror dom att det är styrväxeln som läcker. den vill dom nu ha mellan 16-17000:- (7700:- i arbete) för att byta. dom får bygga om lite säger dom och någon beg. går just nu inte att få tag i. Är det svårt att byta själv och finns det någon som har några bra tips om hur jag gör?

Mvh Joakim
av MeckaN
Hej

Hade samma problem med min bil. Läckage i en packbox är troligtvis felet på din bil då. En ny styrväxel kostar 8000 + arbete.
En beg. på skroten runt 3000kr. Det tar cirka 5 timmar att byta. Så förslaget är att kontakta en mindre verkstad och beställ en styrväxel från skroten.

Eller så river man styrväxeln och mäter packboxarna och beställer nya (Ett par hundralappar) och sist monterar ihop det igen.

/Martin
av nyborg
Jag har kollat lite nogare å de verkar vara där ratt-stången går in i växeln som det läcker. Axeln är ju lite rostig, borde det inte finnas en bälg så att den inte rostar mot styrväxeln?
av topers
Är det bevisat att styrväxeln läcker så BYT ut den.
Försök dig inte på att byta packboxarna, för då måste man vara kunnig, + att packboxarna INTE går att köpa som reservdel. De kan vara svåra att få tag i med rätt art nr.

Var i landet bor du?
av rd350
Skillnad på packbox o packbox. Tätningarna till själva kuggstången ska man inte byta men tätningen på "ingående" axeln är nog lite sjuka pådessa. Har också varit med om läckage där och har då bytt komplett styrväxel men hade det varit egen bil som man inte behöver lämna garanti på hade jag provat att byta tätning och putsa axeln. Ska dock påpeka att jag aldrig har provat så jag vet ej något resultat. Lite bök är det att byta styrväxel, nån timme och sen en hjulinställning på det.
av lennart lundberg
Hej!

Det är nog inte packboxen du ser som är otät utan packningarna längre ner efter axeln.
Packboxen du ser är mer som en damm och smuts tätning runt axeln.
Att köpa en rep. sats från Volvo kan du nog glömma tyvärr.
På tidigare kuggstångsstyrningar som exempel Volvo 740 så fanns det en renoveringssats att köpa komplett ”nästan” som till CamGear.
Toe-in kan du ställa själv om du är lite händig vid byte av servokuggstång. Tips finns att hitta på nätet.

Lennart
av topers
Vet man hur man gör, har rätt reservdelar så kan man laga allt.
I Servosystemet är det MYCKET högt tryck, packboxar går ej att köpa som reservdel hos volvo , att hitta andra med liknande diameter mm kanske går.
Generellt råder jag ingen lekman att gå in i systemet.
Jag har demonterat fler styrväxlar i molekyler mm mm än många andra, i över 10 år.
Vissa packboxar är till och med svåra att byta även för mig, och delar har jag ej.
Ingående axel läckage är INGEN svaghet på dessa bilar.
/ Behöver ni råd får ni maila mig eller ringa.
av lennart lundberg
Hej!

Den packboxen som ”nyborg” beskriver kallar även Volvo för ett ”Dammskydd”.
Som lekman så är det nog svårt att finna dessa delar som jag och ”topers” skriver.
Att fixa det själv är som ”topers” skriver, svårt nästan omöjligt som lekman.

Lennart

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]