Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vad konstigt. Idag när sambon kommer hem från jobbet säger hon till mig: -Det är något konstigt ljud från bilen, ta en tur du också. (Vi kör den som lämnar tar bilen med barnstol och den som hämtar får gå de 500 m vi har mellan förskolan och hemmet).

Ljudet jag hör är ett svagt vinande/visslande vid lägre varvtal. Det hörs i mitt fall tom på tomgång!

Dessutom kan jag uppleva att det ibland kommer ett svagt klonkande från växellänkaget/växellådan vid vissa väldigt försiktiga växlingar. Någon annan som har det ljudet?
Hej,

ang svagt klonk vid växling - jag hade ett sådant, volvo kollade och det enda de kunde tänka sig
var att det var att kabeln från motorvärmaren låg på.. ja vad fan låg den på nu igen, nån del av växellådan
eller dylikt.. Som synes kan jag inget om bilar :mrgreen: :oops: Hur som helst, ljudet försvann då de flyttat kabeln.

Ett långskott men kanske värt att nämna.
Starta en likadan tråd strax efter att jag fått min T4a(mars april någonting), så visst finns där ett oljud i form av visslande tror det är normalt fram till volvo lokaliserat problemet och ev gör en fix i samband med service men efter några månader är det ett ljud jag vant mig vid och nästan lite hemtrevligt/motorkarakteristiskt...jag inbillar mig att ljudet kommer från resonanser från insuget/rör mellan turbo och insug...vad jag nu baserar det på:P

Upplever också ett klonk vid växling till tvåan och tendens till hård växling ibland, speciellt när motorn/växellådan är kall och man försiktigt rullar ut på gatan så "märks" väldigt ofta den första växlingen till tvåan, jag har ju PS lådan vilket jag antar att tidigare som diskuterat klonkljudet inte haft. Tänkte påpeka detta vid första servicen och även det vinande ljudet då kanske Volvo fått in tillräckligt många klagomål så de börjat forska lite i det. Är det inte konstigt hur volvos "tekniker" eller andra tekniker så ofta aldrig har hört talas om problem som diskuteras sida efter sida på forum...
Jag har också det visslande ljudet... Åkte in till Volvo och följde med när en av teknikerna provade bilen. Han sa att det ljudet definitivt inte skulle vara där. Ska boka tid för att få det undersökt så vi får se hur det blir. Hoppas de kan lösa det. Om någon fått det löst på sin bil är jag intresserad av höra om det!
Kom precis hem då jag upptäckte detta ljud ifrån min nya volvo v60 T3 (2011.12.08) som endast rullat 92 mil. Detta stör mig extremt mycket eftersom jag är en väldigt kräsen människa som retar mig snabbt på sådana händelser. Visst det vinande ljudet kanske går att leva med, men i mitt fall anser jag att det är väldigt trist eftersom man har betalat 300k för drygt en vecka sedan. Detta fick mig att tappa suget vilket jag även vet kommer att vara orsaken till att jag går utan sömn imorgon. Eftersom jag både har kört och meckat med en hel del bilar under mitt liv vet jag att "det lilla vinande ljudet" inte låter normalt.

Som sagt var jag toppennöjd med bilen tills detta ljudet dök upp idag. Det är trist när det dyker upp sådana saker. Jag är en person som både studerar och jobbar vilket leder till att jag inte har någon tid över på mina vardagar. Sen är det även så att jag skall åka till tyskland på fredag med bilen vilket också är ganska irriterande eftersom jag inte har någon tid att besöka verkstaden förrän jag kommit hem om två veckor :cry:

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]