Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jesper264
Hej!

Nu har jag verkligen gjort allt som står i min makt för att fixa det envisa oljeläckaget på min 264:a från 78. Det är verkligen en fantastisk bil som går utmärkt. Den senaste turen hade jag bilen inlämnad på Bilia i Nacka. Det var en trevlig Volvokille som tog hand om den. Han hade mekat med många PRV motorer i sina dagar. Vid avhämtning läckte det inget, men morgonen efter märkte jag att det läckt igen. Det var det minsta läckaget hittills, men ändå. Man vill ju inte att det ska läcka alls! Nu har jag verkligen låtit alla typer av förståsigpåare försöka fixa läckaget helt och hållet. Det verkar helt enkelt omöjligt. Jag har själv inga ordentliga mekmöjligheter förutom att åka till en GDS hall. Finns det något mirakelmedel? Mirakelkur att hälla i? Är det normalt att det läcker lite olja, eller?

Med hopp om råd

Frustrerade hälsningar
Jesper
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Allt går att täta, frågan är ju bara hur långt du kan tänkas gå?

Går kanske att hälla i någon lite tjockare olja, men de är väl inget att rekommendera.

Tror enda metoden är att du letar reda på källan till läckaget och byter den packningen/ packboxen eller vad det kan vara.
av Jesper264
Tack för svar!

Ja, det där med att hitta den läckande packningen verkar väldigt svårt. Jag har försökt själv och det är ju väldigt svårt rent utrymmesmässigt att överhuvudtaget komma åt att se något. Det där med tjockare olja borde väl vara någonting? Jag har också hört talas om något som heter Auto RX samt något som heter Wynn's Engine Oil Stop Leak. Ska jag testa detta? Finns det andra grejer?

Hövligast
Jesper
av Volvo264GLE
Jesper264 skrev:Tack för svar!

Ja, det där med att hitta den läckande packningen verkar väldigt svårt. Jag har försökt själv och det är ju väldigt svårt rent utrymmesmässigt att överhuvudtaget komma åt att se något. Det där med tjockare olja borde väl vara någonting? Jag har också hört talas om något som heter Auto RX samt något som heter Wynn's Engine Oil Stop Leak. Ska jag testa detta? Finns det andra grejer?

Hövligast
Jesper
Hmm, du borde väl se på vilken sida det är osv? Jag tycker att det är trängre på en vanlig b230. Baktill på din motor finns ju hur mycket utrymme somhelst :-)-)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jesper264 skrev:Tack för svar!

Hövligast
Jesper
Är väl ingen höjdare på prv, men ofta är det ju någon av packboxarna på veven som ger sig eller trågpackningen. Annars är det ju sånt som du skulle se, att det läcker från någon av topparna t.ex.

Du får ta och tvätta bilen ordentligt undertill, vet inte om de räcker med lite underspolning i automattvätt kanske... Och sen köra lite, lyfta upp och kolla om du ser vart det fuktar någonstans.

Jag skulle inte hälla i någon mirakelkur ;) I rengörande syfte, men inte för att täta läckor etc. Jag har inte testat själv men jag vet att motsvarande för kylsystemet är extremt impopulärt.
Användarvisningsbild
av Hygglo
Omega 917 för packboxarna . Finns på Mekonomen. (funka kanon på min bil. blev tätt efter 100 mil och höll sig tätt i ytterligare 7000 mil innan jag sålde bilen.
Jag hade en mysko läcka på min förra kärra och det var ett litet läckage ifrån röret till oljestickan där det går ner i motorn.

På min v70 jag hade tidigare så hade jag problem med kondens i motorn så oljan blev som grädde vid minusgrader. Det fixades med 1 dl 556 som kördes i motorn före ett oljebyte.
av rd350
Glöm ej kolla ramlagermuttrarna som går rakt igenom sumpen! Händer att de läcker där (i allafall på 280 motorn) kan va knepigt innan man kommer på det!
av Jesper264
Hej alla och tack för generösa svar!

Jag har hört om Omega 917 och funderar på att testa det samt byta till en tjockare olja. Tar gärna emot tips och råd angående Wynn's Engine Oil Stop Leak också. Era beskrivningar på hur man gör för att se varifrån det läcker låter enkla, men för mig är det svårt. Jag tycker att det är väldigt trångt och svårt att komma åt att se.

Mvh
Jesper
av volvoyamha
Gamla prv mår icke bra av massa tillsatser.
Det räcker med att dom nog känslig på dålig olja och över hettning!

Jag skulle börja med att vräka upp huven,
Hä på någon avfettning (prata gärna med någon skogsfirma, för dom har starka grejor.)
Sedan tar du högtryckstvätten, (Låna av någon kompis om du inte har en egen)
Sedan ser du till att du har typ 3 kompisar med dig,
Alla med varsin ficklampa,
Starta motorn,
En kollar framifrån.
En på varje sida,
o en kollar baktill :roll:
Nu vore fan fall du skulle missa läckaget!

Ser ni inget är det bara till att ta er tur runt byn hemma,
Sedan får du slå upp huven och kolla,
tänk bara på det att oljan flyttar sig med fart vinden som kommer in i från grillen.

Där av avråder jag dig till någon hög hastighets provning fall du skall någonsin hitta vart det läcker ifrån!!

Mvh Anders

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]