Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rookkeer
Jag har en Volvo V40 med ett dåligt hjullager, nu undrar jag om när jag tittar så finns det 2 stycken olika
ett som det ser ut som man får hela navet och en där man får lager.

Vilket är troligast att jag har?

om det är bara lagret jag ska ha är det koniskt hur sitter det måste man pressa det?

/Rookkeer
Användarvisningsbild
av Rookkeer
rudarmy skrev:
hela navet
= bak, fram ska det pressas ur/i=projekt!
ursäkta glömde skriva att det var fram, vad ska man ta bort innan man kommer åt lagret så man kan pressa det?

/Rookkeer
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror faktiskt man är tvungen att lossa lite till. Har för mig att jag såg detta i Haynes när jag kollade sist.
av rudarmy
bort med däck, ok, bromsskiva å klossar
efter det så kommer du åt centrumbulten som lossar navet i vilket hjullagret sitter i......
tyckte d va självklart men men...
av Denzar
Lika bra att skriva fullt ut så han inte sitter där i snön och undrar vart fan lagret tog vägen :lol:

Tex centrumbulten och andra viktigare bultar, sitter dom kanonhårt? Måste man ha momentnyckel för att inte dra sönder/inte dra för löst? Ska man även ha gänglåsning?
Användarvisningsbild
av #27
rudarmy skrev:bort med däck, ok, bromsskiva å klossar
Sen tar du bort centrummuttern, p-änden, spindelleden, bultarna i fjäderbenet, ABS-givaren och då har du fått loss hela hjulspindeln.

Nu ska pressen fram.
av rudarmy
Sen tar du bort centrummuttern, p-änden, spindelleden, bultarna i fjäderbenet, ABS-givaren och då har du fått loss hela hjulspindeln.
:oops: du har så rätt! va helt övertygad att det va lika som bak, förutom att lagret ska pressas ur.. :oops:

mvh bengt
Användarvisningsbild
av Rookkeer
Tack så mycke för all hjälp, ska ta tag i det efter jul

/Rookkeer

Byte servopump på S80 1999. Tyvärr gi[…]

Tysta sommardäck V90

XC60 tystare än V90, A6 tystare än Q5...[…]

Jag skulle vilja veta hur du kan veta att den utlo[…]

Tjuvström V70 2005

Ska se om jag kan kika närmre på den im[…]