Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lmgb
Har nu haft min D5:a inne tre ggr under 1 1/2 månad pga startproblem.

1 gången. BIlia kollar felkoder. Hittar inga. spekulerar i att bilen tappar dieseltryck när den står still ett tag. Eller att det kan vara nyckelläsaren. Inget resultat denna gången. Ny tid beställs då jag inte kan lämna kvar bilen flera dagar vid detta tillfälle.

2a gången. startade inte förrän på 4-6e startcykeln (startmotorn snurrar en stund och slutar sedan.
Inga felkoder. Bilia bytte relät till glödstiften , Nu startar motorn på första startcykeln men startmotorn snurrar ca 10-15 sek innan star kall. ca 5 sekunder med motorn varm men avstängd några minuter.

3 a gången på verkstan. Fortfarande inga felkoder. Bilia hittade en tryck/tempgivare (31303975) som visade konstant ca 70grader. De kontrollerade och ev bytte glödstift (oklart). Marginellt (väldigt lite) bättre alt annan utetemp som påverkar. Starten snurrar fortfarande länge (5-10 sek), mer eller mindre som ovan alltså.

Vekstan kliar sig i huvet (min tolkning). Jag känner att jag inte kan lita på bilen.
Någon med idéer eller liknande erfarenhet.

Hur länge är "normalt" för en D5a att snurra med nyss körd varm motor.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

Magnus
Användarvisningsbild
av rosenlorden
När det är runt noll ute här tar det cirka 2-3s innan startmotorn drar runt, och den håller väl på Max 3s. När den är varm är det ingen fördröjning från när man trycker på knappen knappt, startmotorn håller väl på Max en 2s.
Användarvisningsbild
av lmgb
Tja, det får bli ytterligare återbesök. Känns inte rätt nånstans att ha det som det är nu.
Blir det riktigt kallt så blir jag väl stående.
Om någon "i branchen" läser detta så skulle det sitta fint med några tips som jag kan vidarebefordra till Bilia.
Magnus
Användarvisningsbild
av Doffen
Når motoren er kald, er det noen forskjell om du kjører dieselvarmeren i 20-30 min før start? Hvordan er batteriet på bilen?
Användarvisningsbild
av lmgb
Om jag kör värmaren reagerar den ungefär som när den är körd varm och stått några minuter, nånstans mellan 5-10 sekunder.
Batteriet är testat OK. Köptes nytt i somras.
Magnus
Användarvisningsbild
av lmgb
:-)-)
Äntligen OK bil igen.
Bilia har haft den under mellandagarna.
Först hittade man grumlighet och knepig lukt på dieseln i tanken varför man rekommenderade att tömma och byta filtren.
Trodde iofs inte att detta var den egentliga anledningen men det är ju inge bra med dålig diesel så byte blev det.
Men sen hittade man själva felet. En trasig back/regler-ventil (31216662) som gjorde att den tappade bränsletrycket i raílen varvid den var tvungen att bygga up trycket igen vid varje start.
Hoppas att den håller sig hel ett tag framöver nu.

Magnus

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]