Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av andy78
Volvo 945 96

Knappen lyser men ingen av trådarna är aktiv, kan vara kontakten till värme elementet.
Så jag undrar var sitter den dragen i en av bakre stolparna?
av tuxedo
Enl. kopplingsschema för -92 årsmödell sitter ett kontaktstycke i taket till vänster om bakluckan och ett i bakluckan på vänster sida.
Ledningen kommer upp i vänster bakstolpe.

//tuxedo
av Dixien
Plockar upp denna tråd igen.

744 GLE -87. man, B230E.

Har mätt spänning till de kontakter som sitter inne i kupen, precis bredvid rutan. Där har jag spänning när jag slår på brytaren.
Ändå fungerar inte elbakrutan utan den för blir lika immig ändå. :?:
Sitter det nån mer (jordpunkt?) kontakt man måste kolla?

Mvh
Anders
av tuxedo
Har mätt spänning till de kontakter som sitter inne i kupen, precis bredvid rutan. Där har jag spänning när jag slår på brytaren.
Ändå fungerar inte elbakrutan utan den för blir lika immig ändå.
Sitter det nån mer (jordpunkt?) kontakt man måste kolla?
§

Är det en "sedanmodell" vi pratar om nu?

//tuxedo
av tuxedo
Dixien.

Jag har samma fel på min 940 -92.
Och jag har också spänning på kontakten vid rutan på vänster sida.
Har tittat i kopplingsschemat och där visas att trådarna går över till en kabel / plint som är jordad på höger sida om bakrutan strax innanför klädseln i samma höjdnivå som inkommande plint på vänstersidan.

Jag tycker det verkar besvärligt att lossa på klädseln där så det har inte blivit av för mej att kolla detta än.
Om du gör det eller någon annan som vet hur man lossar klädseln där vore det tacknämligt att få höra hur man gör. :)
För att kolla denna jordpunkt borde ju vara nästa steg i felsökningen tycker jag.

//tuxedo
av Dixien
Jag har lossat alla paneler på sidan men man måste börja framifrån med tröskelpanelen de ligger sen omlott ända upp till den som klär in sidan på rutan. Är det nu inte dessa plast-paneler du menar utan själva tygmattan, så har jag ingen aning (ännu.) återkommer när jag grävt mig in där.
Jag har spänning på båda sidor av rutan nu men jag vet inte om det är matning från två håll eftersom trådarna sitter så tätt. Vi hörs!
Användarvisningsbild
av Camel
Dixien skrev:Jag har spänning på båda sidor av rutan nu men jag vet inte om det är matning från två håll eftersom trådarna sitter så tätt. Vi hörs!
Spänning ska komma in till kontakten på rutans vänstra sida. Jordning av elrutan sker genom att kontakten på rutans högra sida ska vara jordad. Om du har spänning på båda sidorna av rutan så fattas jorden. Finns en jordpunkt under plastpanelen på insidan av höger C-stolpe.
av tuxedo
Dixien.

Nej, det är inte matning från håll.
Matningen kommer in på vänster sida och jordningen går ut på höger sida som Camel skriver.
C-stolpen som Camel nämner är väl den stolpe som går vid bakrutan, och där finns en jordpunkt innanför klädseln enl. mitt kopplingsschema.
Och där ska det, som Camel skriver, inte finnas spänning.

Problemet för mej är bara hur man får bort klädseln utan att den går sönder.

Hoppas att du återkommer och berättar om du lyckas, och hur du gjorde.

//tuxedo

Ja, bara kleta på där lär inte h&a[…]

hjullager eller difflager

Inre knuten tar upp ändrigar i längd p&a[…]

Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]