Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kamilenski
Jag är ingen bilmekaniker men gillar att fundera.

Hur uppför sig bilen efter att du startat den? Går det att acca medan den är kall? Eller måste den bli varm först? Det kan vara lite otät mellan kolven o ner. Eller ventiler som släpper?
Är den stark eller inte. Ökade bränsleförbrukningen? Om du skulle värma upp blocket med vanlig kupevärmare i 2 timmar. Startar den lättare då?
Användarvisningsbild
av Vojje
joakim__ skrev:Kan ju vara att spridarna läcker för mycke i returen så pumpen inte får upp rätt bränsletryck
Ska man kunna se med blotta ögat vad jag förstår.
av DocSeverinsen
kamilenski skrev:Jag är ingen bilmekaniker men gillar att fundera.

Hur uppför sig bilen efter att du startat den? Går det att acca medan den är kall? Eller måste den bli varm först? Det kan vara lite otät mellan kolven o ner. Eller ventiler som släpper?
Är den stark eller inte. Ökade bränsleförbrukningen? Om du skulle värma upp blocket med vanlig kupevärmare i 2 timmar. Startar den lättare då?
Bilen uppför sig helt normalt så snart jag fått igång den. Funderar på om kolvringarna släpper igenom för mycket borde det väl mårkas på mototoljan, eller? Ventiler är nyligen bytta och ventilsäten slipade.
av DocSeverinsen
Camel skrev:Koppla in en multimeter med spänningsmätning mellan pluspolen i elcentralen och plus på ett av glödstiften om du kommer åt. OBS, var försiktig så inget kortsluts till chassiejord. Då ska den visa spänning på ca 12V (samma som i batteriet ungefär). När du sedan startar bilen och glödstiften aktiveras ska multimeterns värde gå ner till max. ca 1 volt. Är det lägre är det bara bra. Detta är spänningsfallet till glödstiften. Om det är markant högre än 1 volt måste källan till spänningsfallet hittas. T.ex. dåligt glödstiftsrelä, dålig ledningsanslutning.

Förutom detta kolla också att motorn är ordentligt jordad bara för att vara säker.
Lite uppdatering om bilen. Tyvärr har jag inte kommit fram till en lösning ännu.
Fick tips att mäta från plus på stiften till jord för att utesluta att något är fel. Hade ingen resistans och glödstiften verkar således vara hela. det räcker tydligen att ett stift är dåligt för att signalen till styrsystemet slår av glödningen till alla stiften. Hade hoppats att detta skulle vara svaret, men tydligen inte.

Glödsymbolen lyser på instrumentpanelen (länge då motorn är kall, kort när den är varmkörd)
Kompressionen på toppen är bra, mekanikern testade denna när han monterade toppen.
Om bilen är kall och det är som idag +2 grader ger den inte ett ljud ifrån sig, men om jag kör en stund på dieselvärmaren startar den lätt.
Då borde det väl inte vara problem med bränsletillförseln heller (skulle väl isf märkas under körning också).

Är den slutgiltiga lösningen att låta volvoverkstan göra en diagnoskörning på den?
Användarvisningsbild
av Camel
DocSeverinsen skrev:/.../det räcker tydligen att ett stift är dåligt för att signalen till styrsystemet slår av glödningen till alla stiften.
Nej det kan inte stämma. Stiften matas via ett relä som styrs av ECM. Ingen mätning av strömmen finns så ECM kan omöjligt veta om alla stiften drar ström eller inte.
Resistansmät stiften var för sig och kolla om de är hela. Vet inte vilket värde de ska ha men någon annan vet säkert detta. Hur som helst ska de ha ungefär samma värde så om ett av stiften har ett avvikande värde så borde det stiftet vara felaktigt.
av DocSeverinsen
Camel skrev:
DocSeverinsen skrev:/.../det räcker tydligen att ett stift är dåligt för att signalen till styrsystemet slår av glödningen till alla stiften.
Nej det kan inte stämma. Stiften matas via ett relä som styrs av ECM. Ingen mätning av strömmen finns så ECM kan omöjligt veta om alla stiften drar ström eller inte.
Resistansmät stiften var för sig och kolla om de är hela. Vet inte vilket värde de ska ha men någon annan vet säkert detta. Hur som helst ska de ha ungefär samma värde så om ett av stiften har ett avvikande värde så borde det stiftet vara felaktigt.
Ok, han menade på att systemet gjorde så för att det inte skulle bli för hög belastning på övriga fyra stift. Men han kan ju ha fel också...

Hur ska jag mäta för att få korrekt värde? Ska jag skruva ut dem en och en eller kan jag mäta "på plats"?
Användarvisningsbild
av Camel
DocSeverinsen skrev:/.../han menade på att systemet gjorde så för att det inte skulle bli för hög belastning på övriga fyra stift. Men han kan ju ha fel också...
Stiften är parallellkopplade så ev. trasiga stift påverkar inte de andra. Men om det blir kortslutning så går givetvis säkringen, men då får du ingen spänning alls till stiften.
DocSeverinsen skrev:Hur ska jag mäta för att få korrekt värde? Ska jag skruva ut dem en och en eller kan jag mäta "på plats"?
Jag vet inte vad ett glödstift drar men säkringen är på 60A för fem stycken. Låt oss säga ett de drar 50A tillsammans, det blir 10A per stift. Det blir drygt 1 ohm resistans per glödstift. Det är svårt att mäta en så liten resistans då testkablarna också har en resistans som är stor iförhållande till 1 ohm. Men om du lägger ihop testsladdarna så får du värdet i dem. Detta drar du bort från resultatet när du mäter på stiften. Om du lossar elkontakten borde du komma åt att mäta glödstiften ett och ett på plats. Värdet borde vara lika på alla fem. Om något avviker mycket skulle jag misstänka att det är trasigt. Mät också så att alla får spänning.
Byta dragkrok

Hej! Jag funderar på om det är möj[…]

Jag ger Stegra 3v till max, say no more....

Kan du inte lägga en bit byggplast, lite st&o[…]

Backlampa

På min gamla bil så slår man upp[…]