- ons 07 dec 2011, 09:07
#595618
Hej!
Jag har som sagt en V70II 2,5FT MY09 som inköptes begagnad i somras. Har fungerat som den ska fram tills för någon månad sedan, då den bråkar vid kallstart. 4 av 5 gånger så krävs det minst två försök med startknappen innan motorn går igång. Vid första tryckningen så försöker den verkligen, men kommer inte riktigt i mål. 1 av 5 gånger startar den på första försöket, men med nöd o näppe o den låter fan inte glad :???: I samtliga fall så spinner den som en katt efter någon minut, och är motorn väl varm så är det aldrig några problem att starta. Jag har upptäckt på senare tid att om man släpper kopplingen bara någon sekund efter första försöket och sedan försöker igen, så startar den...dvs man behöver inte vänta på att startmotorn ger upp av sig själv i första försöket.
Jag har enbart kört på etanol sedan inköp (så när som på en tripp till Danmark på sensommaren... nedrans bensinland), och när jag lämnade in bilen på bilia förra veckan så sa servicekillen att det var just därför och att etanolbilar uppför sig så. Etanolen är fuktkänslig, som han uttryckte det. Hans tips var att köra med bensin istället, men kollade ändå igenom bilen. När jag hämtade ut bilen lite senare stod det i protokollet att han hade korrigerat någon ECM-enhet för att fel etanolhalt angavs. Det verkar vara lite skit samma eftersom bilen uppför sig likadant efter besöket. Jag köper inte riktigt att "etanolbilar uppför sig så" eftersom det verkar som att många här på forumet kör med etanol året runt utan problem, men tänkte ändå köra en fulltank bensin efter att nuvarande gått åt, bara för att se om problemet avhjälps. Om inte så blir det ett återbesök.
Finns det någon här som har eller haft liknande problem, och/eller tips på orsak?
Mvh
N
Jag har som sagt en V70II 2,5FT MY09 som inköptes begagnad i somras. Har fungerat som den ska fram tills för någon månad sedan, då den bråkar vid kallstart. 4 av 5 gånger så krävs det minst två försök med startknappen innan motorn går igång. Vid första tryckningen så försöker den verkligen, men kommer inte riktigt i mål. 1 av 5 gånger startar den på första försöket, men med nöd o näppe o den låter fan inte glad :???: I samtliga fall så spinner den som en katt efter någon minut, och är motorn väl varm så är det aldrig några problem att starta. Jag har upptäckt på senare tid att om man släpper kopplingen bara någon sekund efter första försöket och sedan försöker igen, så startar den...dvs man behöver inte vänta på att startmotorn ger upp av sig själv i första försöket.
Jag har enbart kört på etanol sedan inköp (så när som på en tripp till Danmark på sensommaren... nedrans bensinland), och när jag lämnade in bilen på bilia förra veckan så sa servicekillen att det var just därför och att etanolbilar uppför sig så. Etanolen är fuktkänslig, som han uttryckte det. Hans tips var att köra med bensin istället, men kollade ändå igenom bilen. När jag hämtade ut bilen lite senare stod det i protokollet att han hade korrigerat någon ECM-enhet för att fel etanolhalt angavs. Det verkar vara lite skit samma eftersom bilen uppför sig likadant efter besöket. Jag köper inte riktigt att "etanolbilar uppför sig så" eftersom det verkar som att många här på forumet kör med etanol året runt utan problem, men tänkte ändå köra en fulltank bensin efter att nuvarande gått åt, bara för att se om problemet avhjälps. Om inte så blir det ett återbesök.
Finns det någon här som har eller haft liknande problem, och/eller tips på orsak?
Mvh
N