Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kan0ombilar
Har nyss köpt ny bil -- en 440 från '94 som gått knappt 18000 mil. Efter de tio första starterna behövde bensintankmätaren någon minut på sig för att "flyta upp" och visa bensinmängden i tanken. Nu är den helt död, i botten.

Innan hade jag en 740 '87. Bensinätarna på alla 740 från den tiden är idag alla trasiga, har jag lärt mig på detta forum.

Är det så att 400-modellerna från 90-talet har lika usel konstruktion på mätarna?
Är det lönt att lämna in på verkstad för reparation (?).

Jag köpte bilen för 5500.-
Användarvisningsbild
av vetten
Det kan ju vara givaren i tanken som kärvar och inte hänger med eller dålig kontakt vid tanken.
Att lämna in en bil värd 5500:- på verkstad för att dom ska felsöka och reparera detta fel kommer antagligen att bli dyrare än att köpa en likvärdig bil ?:-/
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta fram multimetern om du har en sådan och kontrollera funktionen hos givaren i tanken.

Mvh GK
av aalex
Jag måste tillägga att det är inte särskilt svårt att byta mätare och pump eller det ena eller det andra. Om man tar bort baksätet så finner man ett lock till bensintanken där mätare och pump sitter som en enhet- Koppla loss batteriet och koppla loss elledningarna och lossa till- och från-flödesledningarna. Skruva upp locket. På min bil var det ganska tight med att få upp ringen så jag fick bända upp plåten lite. Sedan är det bara att lyfta upp enheten och sätta in en ny köpt från skroten. Var försiktig eftersom det är en bensintank!. Vad som man måste tänka på när man kopplar in ledningarna igen är att det krävs en hel del åtdragningsmoment för att få allt tätt (kolla när du slår på tändningen) och då är det lätt att vrida sönder infästningen till pumpen på en begagnad och lite skör enhet. Plasten blir skör när den är gammal. Det är detta moment som är känsligt. Bränsleledningen är också trycksatt så det blir alltid lite spill som du också måste vara lite försiktig med.

Baksätet måste du lossa inifrån bagageutrymmet. Bälteslåsen är fastsatta med en bult som har en dubbel klokoppling som håller fast baksätets innersta del under ryggstödet. Om du tar bort bagerummets matta ser du bultarna och klorna som håller fast öglorna i baksätet. Sätets framdel har en spärrkoppling som du kan trycka in. Jobbet är ganska enkelt.
Användarvisningsbild
av vetten
aalex skrev:Jag måste tillägga att det är inte särskilt svårt att byta mätare och pump eller det ena eller det andra. Om man tar bort baksätet så finner man ett lock till bensintanken där mätare och pump sitter som en enhet- Koppla loss batteriet och koppla loss elledningarna och lossa till- och från-flödesledningarna. Skruva upp locket. På min bil var det ganska tight med att få upp ringen så jag fick bända upp plåten lite. Sedan är det bara att lyfta upp enheten och sätta in en ny köpt från skroten. Var försiktig eftersom det är en bensintank!. Vad som man måste tänka på när man kopplar in ledningarna igen är att det krävs en hel del åtdragningsmoment för att få allt tätt (kolla när du slår på tändningen) och då är det lätt att vrida sönder infästningen till pumpen på en begagnad och lite skör enhet. Plasten blir skör när den är gammal. Det är detta moment som är känsligt. Bränsleledningen är också trycksatt så det blir alltid lite spill som du också måste vara lite försiktig med.

Baksätet måste du lossa inifrån bagageutrymmet. Bälteslåsen är fastsatta med en bult som har en dubbel klokoppling som håller fast baksätets innersta del under ryggstödet. Om du tar bort bagerummets matta ser du bultarna och klorna som håller fast öglorna i baksätet. Sätets framdel har en spärrkoppling som du kan trycka in. Jobbet är ganska enkelt.
Mycket bra förklaring :-)-) Det är sånt vi eftersträvar här på forumet :lol:

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]