Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Degdala
När tekniken introducerades uttalade sig en representant på Volvo att man räknar med en ofrivillig inbromsning omkring var 17000:e mil.
I så fall är ni flera på forumet som kört långt mer än så eftersom en del drabbats flera gånger, det är imponerande.
Man kanske skulle ha en varning, typ A-traktor-triangel bakåt så att man vet att det kan slå stopp utan förvarning...
Även om vän av ordning hävdar att man ska hålla avstånd så tränger sig alltid någon in i luckan och då kan det vara kört ändå.
Användarvisningsbild
av MartinS
Bälte är också en j-vla skitgrej, tänk om man åker ner i vattnet och spärren hakar upp sig, då drunkar man ju...
Dessutom löser det ut felaktigt ibland om man skall gå ur bilen och glömmer knäppa upp mig, då sitter jag fast.

8)

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:Bälte är också en j-vla skitgrej, tänk om man åker ner i vattnet och spärren hakar upp sig, då drunkar man ju...
Dessutom löser det ut felaktigt ibland om man skall gå ur bilen och glömmer knäppa upp mig, då sitter jag fast.

8)

/Martin
Bälten är ju passiva. tycker mer man kan likna City safety med andra aktiva system som tex Airbags.

De hade ju också problem i början, kommer ihåg någon tomte som tokputsade instrumentbrädan med vinylgans och statiska elektriciteten fick krockkudden att explodera.... snacka om att bli överraskad där.
av Steff 99
Samma som när säkerhetsbältet diskuterades,införande av lagen om att man alltid måste ha det på...så många som skulle tänkas bli av med huvudet genom halshuggning pga bältet.
Har kört över 5000mil med city safety ingen plötslig inbromsning som inte borde vara där.....om jag skulle bli påkörd bakifrån så har den bakom kört för nära ...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Har kört över 5000mil med city safety ingen plötslig inbromsning som inte borde vara där.....om jag skulle bli påkörd bakifrån så har den bakom kört för nära ...
Nyfiken blir man.

Hur många gånger har city safety gått in pga att du kört närmare/fortare då än vad city safety tyckte var tillrådligt ?
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev: Bälten är ju passiva. tycker mer man kan likna City safety med andra aktiva system som tex Airbags.
Inte för att det spelar så stor roll men airbags är passiv säkerhet. Aktiva säkerhetsystem är t.ex. ABS, ESP, City safety etc. Sådant som gör att du kan undvika en kollision

Passiva säkerhetsdetaljer är krockkuddar, whiplashskydd, bälten etc. etc. sådant som gör att du klarar dig bättre när en kollision väl inträffat.

Jag tycker dock man är väldigt bakåtsträvande om man inte vill ha dessa system, aktiva som passiva. Personligen anser jag att driftsäkerheten är tillräkligt god på de system som finns. När jag köpte XC60'n var ett avkriterierna att den skulle ha alla de senaste säkerhetsystemen, varför skulle jag inte köpa världens säkraste bil att frakta runt sin familj i om man nu har möjligheten? Statistiskt sett är dessutom frugan en sämre förare än mig själv varvid hon oftast kör "krysset" och jag blir lämnad med S40'n. Helt okej för mig...

/Martin
Användarvisningsbild
av Degdala
OK Jag kanske är lite konservativ, men blev lite bekymrad när bilar med City Safety kan tokbromsa p.g.a. nedisad framruta vilket tråden handlade om till en början.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Jo den har räddat mej någon gång pga min ouppmärksamhet där bilen framför stannat ...så jag vet att det fungerar
Hur menar du då "räddat" ? Skulle du krockat utan City Safety menar du, eller menar du att du kör mer oupmärksamt när du har City Safety och den fixar det du missar.
av Steff 99
Om jag skulle krockat ...vem vet !? men ett konstaterande är att jag inte gjorde det.
Varför skulle man köra mer ouppmärksamt?..men eftersom systemen reagerar snabbare än vad vi gör, så är det en fördel eftersom det kan förhindra en olycka.
Mer avancerade system hjälper till att varna och som i detta fall bromsa före mej som förare, det är väl bara tacka o ta emot även för de som saknar dessa hjälpmedel, du kan ju slippa att få en bil i baken om bilen bakom bromsar där föraren på grund av någon anledning inte är med i vad som händer framför..Det kan väl inte vara någon som tycker att det är onödigt att slippa bli påkörd..eller?
Jag ser bra fördelar med de nuvarande systemen som Volvo har tillgängliga , ett som jag trodde var totalt värdelöst när jag såg det första gången var "Blis"..nu är det detta som jag saknar mest när jag kör bilar utan.

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]