Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
Det är väl styrboxen som tänder lampan alt. "BCM" om den inte får kontakt med ABS-enheten.
av Daddan
Tror inte styrenheten är defekt, det är rött felmeddelande om den är ur funktion. Jag fick byta min och det var ingen tvekan om när det var så pass stort fel att ABS inte fungerade. Snarare pumpen i så fall som inte gör sitt jobb.
Användarvisningsbild
av Vojje
Daddan skrev:Tror inte styrenheten är defekt, det är rött felmeddelande om den är ur funktion. Jag fick byta min och det var ingen tvekan om när det var så pass stort fel att ABS inte fungerade. Snarare pumpen i så fall som inte gör sitt jobb.
Kanske det :o . Fast pumpens uppgift är blott att återställa trycket i ledningarna efter att ventilerna gjort sitt jobb.

Kan det finnas mjukvara att uppdatera?
av inli
Idag märkte jag ett skrap när jag kom upp i 20 km/h från uppstart, det sk. självtestet.

Alltså finn det lite liv i systemet...

/IL
Användarvisningsbild
av Vojje
inli skrev:Idag märkte jag ett skrap när jag kom upp i 20 km/h från uppstart, det sk. självtestet.

Alltså finn det lite liv i systemet...

/IL
Det verkar vara så att styrboxen inte reagerar på att ABS-givarna meddelar att ngt hjul står stilla.
Vad som tekniskt ska hända i boxen har jag ingen aning om. Oldtimers brukar nämna några "spolar" :???: .
av inli
Är det någon som vet om systemet behöver signal från bromspedalen för att fungera?

Tänkte ifall denna signal saknas. På elschemat finns en "bromspedallägesgivare" inritad.

/IL
Användarvisningsbild
av Vojje
inli skrev:Är det någon som vet om systemet behöver signal från bromspedalen för att fungera?

Tänkte ifall denna signal saknas. På elschemat finns en "bromspedallägesgivare" inritad.

/IL
Den används till farthållaren.
av oldtimersmc
Har jobbat en del...
Verkar som Vojjes analys är initsialt rätt dvs att abs är tillfreds men inte ägaren...
Pumpen ersätter vänsterfotens tryck på bromspedalen, den(pumpen) jobbar om den får uppdraget av (ECU) den å andra sidan får sitt uppdrag av ABS-sensorerna, "spolarna" dvs elektromagneterna öppnar och stänger ventilerna i ventilblocket (genom att elektromagnetiskt tvinga pinnarna att öppna eller stänga ventilerna till ex vänster fram) som sitter ovanför ECU ( spolarna sitter i ecu) och ventilblocket har ett simular antal ventilskaft som sticker ner i spolarna på ecu. Dvs 10 spolars ecu skall sitta på ett 10 pinnas block...
av rd350
Se till att kolla felkoder, något måste finnas... Mycket märkligt att den inte har något felmeddelande.
av Provocative
Vänta lite nu. Du märkte det på blankis?
Är du säker att det lagt av? Kan det inte varit så halt att systemet jobbade men inte klarade av någonting pga halkan?
Ni andra. Rätta mig om jag har fel nu. Men för mig känns det som om systemet fungerar.
Testa att dra upp bilen i 70 på E18 o slå på en tvärnit så märker du om du har ABS eller inte.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]