Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Utan att veta hur det exakt ser ut i ditt fall, så är det ju lätt hänt att man kommer åt några andra kablar eller kontaktdon som kan glappa eller lossna.
Jordfel kan ju dessutom uppstå på många ställen.
av volvoyamha
det är två kontak don, En halvmåne och en en rund,
Sedan en som du tyrcker ditt på hastighetsmätaren(mitt bak) sedan är det en lite två färgad
Plus någon till varvräknaren fall du har någon.

Mvh Anders
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Gul/röd kabel skall sitta i nedre högra hörnet från föraren sett och en rödvit går till varvräknaren om du har någon, har du ingen varvräknare så anslut inte den rödvita då den jordar vilket kanske inte är så lyckat alla gånger om man råkar sätta den på fel ställe.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bullbone
Jag har varvräknare. Så här ser baksidan ut: http://www.garaget.org/?car=262964&image=2585735 (kan ev fixa bättre bild)...
Så min fråga är: Vart kopplar jag in den röd/vita kabeln?
Gul/röda hade jag koll på med tanke på att kontakten är smalare än de övriga.
av volvoyamha
Du ser tre stift som sitter tätt intill varandra på varvräknaren, dom två som ser lika dana ut, det spelar ingen roll vilken!!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har för mig att det står 1 vid stiftet i fråga.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av bullbone
Blir väl å ta sig själv i kragen å gå ut i mörkret ikväll med en ficklampa å pilla lite.
av Volvo264GLE
volvoyamha skrev:Du ser tre stift som sitter tätt intill varandra på varvräknaren, dom två som ser lika dana ut, det spelar ingen roll vilken!!
De tre stiften används om du vill koppla in en klocka som extrainstument - eller om det är Volvo-monterat. Då sitter det ett kontaktstycke med tre hål i på de tre samlade stiften som sedan går till klockan. Så den rödvita kan du sätta på det nedre stiftet :)
Användarvisningsbild
av bullbone
Volvo264GLE skrev:
volvoyamha skrev:Du ser tre stift som sitter tätt intill varandra på varvräknaren, dom två som ser lika dana ut, det spelar ingen roll vilken!!
De tre stiften används om du vill koppla in en klocka som extrainstument - eller om det är Volvo-monterat. Då sitter det ett kontaktstycke med tre hål i på de tre samlade stiften som sedan går till klockan. Så den rödvita kan du sätta på det nedre stiftet :)
Jo, jag har klocka monterad. Och tempmätare(/halkvarnare)?
Dessa "lösa" kablar finnes: 1 kort svart(kommer nerifrån vänster), 1 röd/vit, 1 orange,1 sv och 1 röd(hoptejpade går till klockan), 1 gul/röd, 1 till hastighetsmätaren, 1 rund kontakt och 1 halvmåneformad.
Användarvisningsbild
av bullbone
Bytte till ett annat instrumenthus = Problemet med hastighetsmätaren löst.
Felet med soppa/tempmätaren kvarstår ännu...
Nåja, nu slipper jag oroa mig över att köra för fort (eller långsamt). :lol:
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]