Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har läst på en hel del om Powershift lådan och den likt de flesta DSG lådor har våtkoppling, enbart vissa exvis VW 7Stegade dsg blumotion golf som har torrkoppling iaf för ett år sedan kan vara fler nu. Finns även en powershift till Ford Fiesta som har torrkoppling. Annars har de våtkoppling, dock ingen momentomvandlare. Vilket är anledningen till att de inte blir riktigt lika effektiva som en manuell låda Ford uppger 10% besparing mot en slirautomat. Torrkopplings DSGn har dock samma eller lägre förbrukning än motsvarande manuella låda, och exempelvis passaten (för ett år sedan iaf vet ej nu) med dsg drar några procent mer i stadstrafik pga våtkoppling.

"Both Volvo and Ford use wet clutches and hydraulic actuation.[3][4] However, the new PowerShift gearbox used in the Ford Fiesta uses dry clutches and electric motor/solenoid actuation.[2]" Google: ford powershift wiki.

Geartronics tid är förbi, och var redan för ett år sedan.
Trasig Renault Scenic

Varit ock bokat biltransporr släp idag. Ska &[…]

Nu har jag provkört och en del klonkande &aum[…]

Såna där rör köper man inte. […]

Konstigt ljud

Jag har exakt samma ljud i min V40 T3. Bilen var t[…]