Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 164E
En av många dagar efter några mils körning i vintras... :)

Kanske mer allvarligt med V70 aerodynamiken är att bakljusen packas in så att de inte lyser igenom snötäcket och regelbundet måste rensas om det är kraftig snörök

Bild
av AndS
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:Jag ser nog inte problemet. Den startar bara om framrutetorkarna är igång.
Vintertid om det är snö och is så rengör man ju framrutan för även de torkarna är då fastfrusna och då tar man ju också bakrutan.
Ok att det är skit på bakrutan sommartid men för att de ska gå igång så har det normalt regnat och den gör det bara när man ska backa, dvs även bakrutan är blöt.
Om de sedan "vispar" vid något enstaka tillfälle sommartid så påverkas knappast bakrutan, det är ju glas och inte plast den är gjord av.
Har du aldrig kört en volvokombi på grusväg eller skitig vinterväg när det duggregnar lite ?:-/

Bakrutan blir ju igenmurad av sand/skit/grus på nolltid. Om man då "Gud förbjude" skulle glömma så av framtorkarna när man ska tex backa in på en parkering så låter det ju riktigt plågsamt så det gör ont i hela själen när baktorkaren gnider runt allt grus på rutan .... huvvaaaaaa....jag ryser av skrapljudet......
Nä, det skulle inte påverkat mig inte det minsta, men jag har aldrig hört de skrapande ljuden ändå har jag ganska lång grusväg till fritidhuset. Det är väl bättre att se vart man backar än att ha en igenmurad ruta med skit, trodde liksom att detta var syftet med den finessen och när man kör i regn eller som på bilden med snö, varför kör man inte intervalltorkning på bakrutan under färd det är ju det den är till för att man ska kunna se ut och slippa skiten. Hos mig går alltid intervallen vid regn, lika naturligt som framtorkare.
Bilen är ju inget kuttersmycke utan ett nyttofordon. åtminstone när det gäller V70.
Innerbackspegeln använder man ju inte vid backning direkt.

Jag kör MC, Bilsläp, Båtsläp, Hästsläp, Husvagn, Buss, Långtradare och Traktor, har du provat det, där finns ingen innerbackspegel värd att titta i för det är bara i ytterbackspeglarna man kan se något vid backning.

Ja, jag har provat att köra med intervall på när man kör skitiga vägar och rutan bak blir mattslipad där torkaren går.

På supran däremot funkar det utmärkt med baktorkaren på intevall i regn, rutan lutar ju så mycket att ingen skit sugs upp från vägen.
christer8992 skrev:Kostade inte en spänn,åkte bara till verkstan och bad dom
ta bort den funktionen!

Hm, vilka grejer är den mer man BÖR komma ihåg att aktivera/avaktivera vid hämtande av ny xc70??
av AndS
VolvoB20 skrev:Innerbackspegeln använder man ju inte vid backning direkt.

Jag kör MC, Bilsläp, Båtsläp, Hästsläp, Husvagn, Buss, Långtradare och Traktor, har du provat det, där finns ingen innerbackspegel värd att titta i för det är bara i ytterbackspeglarna man kan se något vid backning.

Ja, jag har provat att köra med intervall på när man kör skitiga vägar och rutan bak blir mattslipad där torkaren går.

På supran däremot funkar det utmärkt med baktorkaren på intevall i regn, rutan lutar ju så mycket att ingen skit sugs upp från vägen.
/
:D Jo, med den referensen så träffar man nog 90% av V70 förarna. Min fru och de bekanta som kör V70 hamnar utanför dessa 90% då de i regel vänder sig om och tittar över axeln när de backar. :D
Men som jag sagt tidigare; varför inte göra ett menyval då jag vill ha funktionen kvar.
PS! Även jag hamnar utanför referensen då jag inte kör varken buss eller häst/husvagn :wink: DS!
AndS skrev: Min fru och de bekanta som kör V70 hamnar utanför dessa 90% då de i regel vänder sig om och tittar över axeln när de backar. :D
Det är de som missar allt som händer på "andra sidan", dvs den axel som man inte tittar över, mindre bra teknik anser jag
Håller med B20, speglarna är vad som gäller
Är ABSOLUT inte emot att saker är automatiska, det är bara bra. Det jag inte gillar är när man inte själv kan välja om det ska vara inkopplat eller ej. Några ex.

Irriterade mig på autostarten på dieselvärmaren då den gick igång inne i garaget med dieseldimma som reultat, på min nya MY-10 kan man välja om det ska vara automatstart eller ej i menyn, superbra.... varför ska man behöva åka till verkstaden för att koppla in/ut saker.

Baktorkaren funkar ju mycket bra för att hålla ren bakrutan om man kör på asfalterad väg som är blöt innan alla har fått på dubbdäcken. När dubbdäcken kommit på muras ju rutan igen av söderslipad stenmjöl från vägen slitytan och då skippar jag slipandet med baktorkaren.

Ett menyval hade varit perfekt

Samma med automatlådan, där vill jag själv vilja kunna välja mellan sport-normal-ecco läge beroende på situation och humör.

.
Var o servade bilen för första gången, o meken kopplade bort funktionen att bakrutetorkaren startar automatiskt vid iläggning av backen. En sån befrielse att slippa denna funktion...
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]