Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mediumost
Jag äger en Volvo V70 2.5T AWD -03 och undrar om den har Haldex eller Visko fyrhjulsdriften. Den är tillverkad 2002/08 (Alltså augusti 2002) och har 2.5T-motorn med 210hk.

Tack på föhand!

MVH
Christofer
av Mikael G
Om jag minns rätt så är det så att på V70 innebär 2.5T att det är haldex och 2.4T = att det är visco. S60 har som sagt haft haldex hela även med 2.4T motorn.
Användarvisningsbild
av niborZ
Min V70 är tillverkad 2002/11 och är en 2.5T AWD med Haldex.

Jag skulle tro att även du har haldex. Men för att vara säker titta under bilen, vid bakaxeln, vid klumpen sitter en "box" med texten HALDEX på.
av llesrof
Annars kan du kolla om det finns några felkoder på de olika modulerna. Modulen för haldexkopplingen heter DEM. En bil med visko borde inte ha denna modul. Tror jag :-)
av llesrof
Jo, kolla felkoder så här: ställ tändninhsnyckeln i läge II, tryck in READ-knappen på blinkersspaken och håll den intryckt när du trycker två gånger i snabb följd på knappen för bakre dimljus. Färddatorn visar något i stil med CHECKING FOR DTCS. Finns det felkoder står det DTCS IN VEHICLE. Om du inte har några står det NO DTCS SET eller nått i den stilen. Skit samma, det är inte koderna vi är ute efter här. Tryck på READ-knappen för att gå igenom de olika modulerna. Färddatorn visar modulens namn, till exempel REM och texten CHECKING... eller REM NO DTC eller REM OK. REM är bara ett exempel och står för Rear Electronic Module, alltså den bakre elcentralen. Styrningen av haldexkopplingen heter DEM och det är den du skall kolla efter och be till de högre maktern att du inte har felkod där.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]