I denna avdelning finns allt som har med motorarbeten och trimning att göra, vare sig de är enkla eller avancerade. Glöm INTE att skriva vad det gäller för bil, årsmodell samt motorbeteckning!

Moderator: Moderatorer

av TurbozRS
Hallå!

Jag köpte en -96 Volvo 940 LTT för ett litet tag sedan, bilen är fin och går bra.. Lite för bra!
Jag upptäckte efter lite undersökningsarbete att någon tidigare ägare hade satt ett T-kors på wastegateslangen ( I syftet att få bilen att ladda mer? )
Verkar mycket riktigt som att bilen blivit vassare för den sticker som F*N!

Det jag inte vet nu då är följande: Hur mycket laddar en LTT som har blivit "utsatt" för detta moddet?
Bilen går kanon verkligen ingen tendens till att spika och går fint på alla varvtal!

Kanske har personen i fråga även installerat ett chip (?) eftersom det funkar så bra!
Så jag undrar även: Finns det något sätt att kolla om chippet/Chippen som sitter i bilen är orginal eller inte? Kanske om det finns något nummer på eller-
dylikt som man kan dra slutsatser utifrån.

Man vill ju inte åka runt och ladda max utan att bränslet hänger me xO

Tack på förhand! MVH
Användarvisningsbild
av Ticken
TurbozRS skrev:Hur mycket laddar en LTT som har blivit "utsatt" för detta moddet?
Mig veterligen 0,3 - 0,35 bar.
TurbozRS skrev:Bilen går kanon verkligen ingen tendens till att spika och går fint på alla varvtal!
Finns det då anledning att ändra på något? Om du inte vill trimma mer/mindre?
TurbozRS skrev:Finns det något sätt att kolla om chippet/Chippen som sitter i bilen är orginal eller inte? Kanske om det finns något nummer på eller-dylikt som man kan dra slutsatser utifrån.
Kolla in den här tråden. Ta ur din box och se efter.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 42&t=51789
TurbozRS skrev:Man vill ju inte åka runt och ladda max utan att bränslet hänger me xO .
Då är ju frågan - Hur mycket laddar du? Koppla in en bra laddtrycksmätare på insuget. (Dvs mellan motor & gasspjäll) och kolla EXAKT vad du laddar.

Om du inte laddar mer än 0,9bar ungefär och det sitter rätt chip i så är det mkt möjligt att den kan gå riktigt bra utan att spika.
Men du är SÄKER på att den inte spikar?

/Ticken
av TurbozRS
Jag har nu införskaffat laddtrycksmätare och ställbar ventil mm och det skall bli intressant att se vad den visar!
Nej jag är inte 100% säker på att den inte spikar men det verkar inte så i nuläget.

Återkommer med hur det gick inom kort!
av TurbozRS
Nu har jag installerat laddtrycksmätaren och den visar ungefär vid maxladd 0,7bar!
Detta relativt låga laddtryck kan väl inte vara alldeles för farligt? om "Jo det kan vara farligt" vad bör jag göra ? sänka laddet är inte ett alternativ ;)
LTT 0,3-0,35 Bar och FT 0,5-0,55 Bar orginal, det enda som skiljer bilarna åt är wastegaten eller wastegatefjädern om man ska vara petig, desto hårdare fjäder desto högre laddtryck.

Har du en 96:a så kanske du har guldbox, den sitter på passagerar sidan vid fötterna bakom plasten mot dörren, där kan du även byta Tändchip om det inte redan är gjort.

Förmodligen så har du en hårdare wastegate, LTT wastegaten går inte att pysa så värst mycket, den alldeles för mjuka fjädern gör att laddtrycket rusar och blir hiskligt instabilt.

Vad köpte du för ställbar ventil? Jag har testat massor av sådana både billiga och dyra och dom flesta är skräp, den enda jag tycket funkar riktigt bra är Turbocenters egna, den är inte jättedyr 600-700:- ca.

Jag kör med: Bränsle + Tändchip från KL-Racing (Guldbox i bilen)
FT wastegate från skroten 500:-
A-kam
Pysventil från Turbocenter
Greencotton luftfilter insats i orginal luftburk (räcker gott till 300hk)
JT-Tuning 3" downpipe med metallisk sportkat

Laddar 0,8 bar ungefär och det funkar hur bra som helst, driftsäkert, försåsigpåarna hävdar att denna konfiguration ger ca 220hk

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]