Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av wendtm
Jag har kört ner bilen till volvo idag.
De ska kolla på den idag/imorrn så postar jag sedan vad de hittade för fel.
mekanikern trodde också att det borde vara nånting i/runt växelväljaren.
Användarvisningsbild
av Camel
Var säkringen trasig när du körde till verkstaden? Hur gick växlingarna? Om växlingarna fungerade bör ju kablaget till solenoiderna vara ok men då måste ju säkringen varit hel. Bara nyfiken. :)
Nej styrningen av växlingsolenoiderna fungerar inte utan spännings till styrenheten.
Han borde varit låst på en växel.

Solenoiderna/kontrollsystemet är konstruerade sådana att när de inte får någon signal av styrenheten så ansätter de antingen en växel framåt eller backväxel beroende på hur växelväljaren står.
Det borde gå riktigt trögt att komma iväg på grund av att den väljer en hög växel. Men när man fått rull på bilen borde det gå bättre.
Användarvisningsbild
av Camel
Det blir inga växlingar utan spänning till styrenheten. När solenoiderna är spänningslösa blir det 4:e växel i "D"-läge på t.ex. AW50-42LE. Antar att det sannolikt är liknande förhållande på 4T65AWD som TS borde ha i sin bil.
av wendtm
Det stämmer att bilen var lite trög att få rull på.

Antar att den gick på 3:an eller 4:an hela tiden. Inga konstiga missljud eller ryck under körningen så det känndes bra när man kom fram :D

Var lite orolig inför sista rödljuset precis utanför verkstaden då där är en ganska bra backe, men jag hadde tur och slapp stanna.

Volvo har inte hört av sig ennu, ska ringa dem i efetermiddag tänkte jag
av wendtm
Nu har de ringt från volvo.

För några veckor sedan så var bilen inne på byte av vevaxeltätning och samtidigt så bytte man kamremm. Under detta bytet så tar man tydligen loss kablar till div. elektronikboxar bl.a.
När man satte tilbaka boxarna och kablarna efter bytet så har tydligen en utav boxarna inte blivit ditsatt på korrekt sätt, varpå den läckte in vatten med div jordfel som följd.

Volvo tar på sig lagnings/felsökningskostaden helt frivilligt. Om de inte hinner fixa den innan helgen så får vi även en fri lånebil.

Bra gjort av Bildepån i Varberg :D
av Daddan
wendtm skrev:Nu har de ringt från volvo.

För några veckor sedan så var bilen inne på byte av vevaxeltätning och samtidigt så bytte man kamremm. Under detta bytet så tar man tydligen loss kablar till div. elektronikboxar bl.a.
När man satte tilbaka boxarna och kablarna efter bytet så har tydligen en utav boxarna inte blivit ditsatt på korrekt sätt, varpå den läckte in vatten med div jordfel som följd.

Volvo tar på sig lagnings/felsökningskostaden helt frivilligt. Om de inte hinner fixa den innan helgen så får vi även en fri lånebil.

Bra gjort av Bildepån i Varberg :D
Vid sådana här tillfällen är man glad att man inte lämnade in den hos "Schyssta gubben utan kvitto men jättebra pris".

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]