Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av THolandsli
På tur hjem fra jobb en dag denne uka slo autobremsfunksjonen inn 3 ganger uten grunn. Jeg stoppet opp og gikk ut for å kikke på sensorene i frontruta. Det var litt is på ruta i det området så jeg skrapet det bort og kjørte de siste 3km hjem uten at det skjedde flere ganger. Er dette systemet så fintfølende at litt is på ruta ikke tåles? Flere som har vørt borti lignende?

For hver gang det skjer bråbremser bilen og jeg må kvittere med READ. Er litt farlig når det ligger biler bak og bilen plutselig bråbremser.

Tidligere har jeg opplevd at denne funksjonen har slått inn en gang da en buss foran meg la ut i venstre fil før den svinga til høyre. Da tolka nok bilen at bussen sto stille på grunn av overhenget som svinget.

Bilen er en 2012 V70 med City Safety, uten Driver support.
Användarvisningsbild
av apersson850
Att inte ha dem lär orsaka fler. Tyvärr innebär det risker så fort man ger sig ut på vägen.
Och förmodligen också om man stannar kvar i sängen...
av Nilsildur
Jag är också lite ovän med CitySafteysystemet. En gång så slog det till mitt i en rondell när en buss passerade framför, vilket medförde att alla bakom mig i rondellen var tvugna att tvärnita, och det var tur att de gjorde det. Lite obehagligt. Sen slår det till ibland när jag rullar upp mot garageporten men det är inte så farligt, mest jobbigt.

Kör för övrigt en V70II My12 TF4.

//N
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Första generationen av alla system har ju alltid en del barnsjukdommar, så är det ju bara,
Det skall bli intressant hur försäkringsbolagens praxis kommer att se ut. Bakomvarande bilar som kör in i tvärnitande framförvarande bilar, utan förvarning. Visst skall man alltid hålla avstånd, men någonstans måste man ju dra gränsen. Jag vill inte ta ansvaret för en plåtskada för att elektronik fallerar, lika lite som om någon råkar ställa sig på bromsen istället för kopplingen och tvärnitar, oväntat som en blixt från ovan.
av Willis
StringerBell skrev:Det skall bli intressant hur försäkringsbolagens praxis kommer att se ut. Bakomvarande bilar som kör in i tvärnitande framförvarande bilar, utan förvarning. Visst skall man alltid hålla avstånd, men någonstans måste man ju dra gränsen. Jag vill inte ta ansvaret för en plåtskada för att elektronik fallerar, lika lite som om någon råkar ställa sig på bromsen istället för kopplingen och tvärnitar, oväntat som en blixt från ovan.
Om det sker p.g.a fallerande elektronik vill man ju inte bli "ansvarig" för om du kör in den framför visserligen.
Men oavsett om det är elektroniken som gör att bilen plötsligt tvärnitar eller föraren så ska du fortfarande kunna stanna utan att förhoppningsvis köra in i den framför. Du ska helt enkelt kunna vara beredd på det och det har alla med körkort skrivit under på det när du fick kortet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det gäller då att alla har spenderat pengar på tvärnitningselektronik, så att även de bakomvarande hinner stanna. Vilket väl var vad bilindustrin tänkte sig...
Användarvisningsbild
av Camel
Det blir lite som när ABS kom. En undersökning i början visade att bilar med ABS var överrepresenterade i olyckor, de blev påkörda bakifrån... :roll:
City safety är bra. När alla får det minskar påkörningsrisken vid "oväntade" tvärnitar. Ännu längre in i framtiden när alla bilar är uppkopplade och positionerade med exakta kordinater i realtid kan information automatiskt skickas mellan bilarna så att bilen bakom får kommando om tvärnit från bilen framför utan att radarn behöver detektera avståndsminskningen först. :wink:
Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]

OM RYSSEN KOMMER

'I ett uttalande till ryska statliga medier p&arin[…]