Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Peanuts
Hej

Vill dela med mig av en mindre angenäm upplevelse jag hade igår. Eftersom jag bor i norra delarna av vårt land har vi haft snö och runt 10 minusgrader ett tag vilket har gjort att jag fått en del snö och is som frusit fast på taket. Detta har jag inte kunnat borsta bort eftersom det suttit så pass hårt fast. Igår var det dock töväder och jag åkte hem från jobbet i vanlig ordning. När jag kom till ett par rödljus i en nedförsbacke så bromsade jag in och hörde då ett riktigt oväsen. All snö från taket halkade av och flög med full fart ut över vindrutan med den följden att båda torkarbladen slogs loss ur fästena och landade på körbanan.
Det ena torkarbladet var bortom all räddning medan det andra fungerade hjälpligt. Resultatet blev dock att jag fick åka iväg till Volvo och köpa nya torkarblad för 580 kr. Mitt råd är alltså: borsta av snön från taket så ofta du kan! :)
av lobbysleeper
Å andra sidan vill man inte borsta för mycket och riskera repor på taket... Brukar bli lätt borstning och spara sista centimetern.

Samtidigt gillar man inte ljudet av smält snö/isbitar (tö-snö som frusit) som glider av i stora sjok (stavning?) med tillhörande smuts/grus och allt nötandes mot lacken.

Livet är inte lätt vintertid för en pedant. 8)
Användarvisningsbild
av Perra83
Är det förmycket snö på bilen så tar ja bort snö på vindrutan och framdörrarna med nävarna sedan åker jag till tvätthallen och spolar av allt! Torrlössnö åker av i farten :wink:
av AndS
Förstår att ni pedanter inte har det lätt vintertid.
Här borstas snön bort och har du en mjuk borste är det inga problem, sedan så har man en metallic lack och då skyddar klarlacken tillräckligt bra. Tyvärr har vi inte fått snön ännu, men vintertid så hjälper den ju till att ta med sig en del av skiten på bilen när den smälter eller borstas bort. Länge leve Seashell metallic. :twisted:
Användarvisningsbild
av kave
Ta en plastsnöskyffel bara, men se upp med bultarna i underkant på skyffeln, för de kan tydligen repa i kontakt med lacken :)
Användarvisningsbild
av Perra83
kave skrev:Ta en plastsnöskyffel bara, men se upp med bultarna i underkant på skyffeln, för de kan tydligen repa i kontakt med lacken :)
Jaha det säger du :-D
Användarvisningsbild
av Gurra82
AndS skrev:Förstår att ni pedanter inte har det lätt vintertid.
Här borstas snön bort och har du en mjuk borste är det inga problem
Skönt att det finns fler folk som jag :D
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Eller köp en storsäck med vägsalt på hösten.

Sen lägger man på ett rejält lager salt över bilen så är snön snart bortsmält. Alternativt kan man lägga ett lager salt preventivt över bilen redan kvällen innan så slipper man skrapa rutorna också på morgonen. :D

Bild

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]