Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eijo
Jodå, jag förstår att det gör skillnad, och jag har haft ungefär samma skillnad tidigare sommar vs vinter däck, men alldrig upplevt samma skillnad i väghållning och styrkänsla; möjligen i ljudnivå.
av Steff 99
Mycket kan bero på vilket märke det är på vinterdäcken, där kan hela skillnaden ligga .
av perhall
Jag har sportchassi o P Zero 245-40-18 på sommaren, Nokia Hakka 205-60-16 dubbade på vintern.
Ljudnivån är helt klart lägre med dubbdäcken.
VÄghållningen enormt mycket sämre på torr asfalt.
Den lilla körglädje som R-design ger i en bil som inte är rolig att köra är helt borta.
Men komforten är bättre än med antikomfortdäcket P Zero...
PH
av perhall
V70II har ju ett ovanligt mjukt sportchassi och även ovanligt mjukt std-chassi, men ändå: visst höjer sp-chassi ljudnivån o försämrar komforten avsevärt.

Håller med om att motorn har oväntat bra gasrespons och oväntat låg förbrukning + hyfsat pigg.

Har du laminerade rutor? Funderade på sådana men avstod när jag förstod att det inte är helt klart om de gör någon större skillnad

PH
Användarvisningsbild
av Ejma
perhall skrev:Jag har sportchassi o P Zero 245-40-18 på sommaren, Nokia Hakka 205-60-16 dubbade på vintern.
Jag har Conti 205/60-16 dubbfritt som vinterdäck och tycker att greppet på torr asfalt är klart bättre än dubbat. Visst är det svajigare än sommardäcken, men helt okej.
av Lövet
perhall skrev: Har du laminerade rutor? Funderade på sådana men avstod när jag förstod att det inte är helt klart om de gör någon större skillnad
PH
Finns en tråd här på forumet där det har gjorts mätningar som visar på ordentlig skillnad. Ska se om jag hittar den.

edit: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=70&t=73081
av jpu
perhall skrev:V70II har ju ett ovanligt mjukt sportchassi och även ovanligt mjukt std-chassi, men ändå: visst höjer sp-chassi ljudnivån o försämrar komforten avsevärt.

Håller med om att motorn har oväntat bra gasrespons och oväntat låg förbrukning + hyfsat pigg.

Har du laminerade rutor? Funderade på sådana men avstod när jag förstod att det inte är helt klart om de gör någon större skillnad

PH

Japp har laminerade rutor, svårt att höra om det gör någon skillnad då det är rätt mycket ljud från andra håll (däck+chassi)
av trollerolle
Inställningen på reostatet kan göras i hop med en servicemjukvara, finns 3 läge att välja på. Finns det RTI så påverkas även ljuset i den
av alex79
Jag trodde laminerade rutor var för att slippa få allt glas på sig vid en eventuell krock, eller om räddningstjänsten smäcker rutan om dom klipper bilen, men det kanske gör lite på ljudnivån också?

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]