Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Priffe
Behåll åtminstone lådan, så har du en felfri låda i reserv sen. :D

Eller sälj den, fast det blir nog svårt att få 7000.

Men jag skulle undvika en verkstad som uppskörtar sina kunder. Om inte du tar lådan kommer dom att sälja den sen med ytterligare profit.

Avbeställ lådan så länge och ta en "second opinion" från en annan verkstad först!!!!!

Om det bara är urtrampningslagret kan detta bytas utan att ta ner lådan (iaf på M46-M47 - rätta mig om det inte går på M90!).
I så fall är det 30 minuters jobb och en materialkostnad på cirkus 400:-
av tommydl
Har fått några fler bud nu från annat håll, bla. att det skulle kunna vara problem med svänghjulet... Men man måste väl kunna lita på verkstaden eller? Känns ändå som schyssta killar som jobbar där...
av elanen
För många Roy och Roger på alla verkstäder. Även inom marinor. En bil som gått 12 000 är det aldrig lådan som är paj. Så sällsynt på en Volvo att det låter skumt. Är du verkligen säker på milen på din bil. Har du kollat upp historiken. Misstänker att det är en skruvad kärra. Farsan råkade ut för det på sin Volvo 360 GLT och det var från en känd firma i Haninge. Inga namn, men har god lust att skriva ut bluffen. Den skulle ha gått 12 000 mil. Men upptäckte att den gått minst det dubbla. Allt var slut. Farsan var hajade inte ett smack om bilar. Så bilnasare är som dom är. Många faller för deras breda leende.
av tommydl
Milen stämmer till 100%, en ägare på bilen och all historik. Alla stämplar i boken (verifierat med verkstaden) + alla bes. protokoll. Och som sagt bilen i övrigt är i 100% toppskick...
av Infide
tommydl skrev:Milen stämmer till 100%, en ägare på bilen och all historik. Alla stämplar i boken (verifierat med verkstaden) + alla bes. protokoll. Och som sagt bilen i övrigt är i 100% toppskick...
Då måste du begripa att lådan inte rasat. Det är Volvo! Känner du ingen som kan byta lagret för ett lock bärs och reservdelen åt dig?
av Priffe
Jag har ju inte sett lr hört bilen, men från din beskrivning är det urtrampningslagret.
Lita på verkstäder? Jodå, det finns sådana man kan lita på, som man kommer tillbaka till år efter år. Men om man inte känner dom väl, skaffa en second opinion - det kostar inget, men kan spara många lusentappar.
Om dom säger olika saker, är det dags att ta en funderare.
Som tur är finns det forum där man kan få höra SANNINGEN. :D

Svänghjulet???

Du kanske borde äka till Volvos märkesverkstad, tror det skulle bli billigare för dig än dom du gått till hittills.
av tommydl
Jag tror att verkstaden jag varit till är en "Volvo"-verkstad, oddsen kanske är små men ibland rasar ju lådan t.o.m på nya bilar... Vi får se vad som händer, ny låda är ju beställd och med lite tur hinner jag få den bytt på fredag. Om det skulle visa sig att den nuvarande lådan inte är trasig så får jag väl helt enkelt ta hem den och ha som reserv...

Känns som sagt som kunniga och shyssta killar på verkstaden här, men efter vad ni säger kanske man skulle skaffa sig en second opinion från nån annan... vi får se...
av killerwale
tommydl vart finns bilen känner nästan för att jag skulle vilja lyssna på den låter ju inte troligt att det är lådan men ett enkelt sätt borde väl att dra ut oljepluggen i botten och se om det är metallflis i oljan ??
och nej jag har själv haft kassa urtrampningslager och det låter inget när du trampar ur så är det

men men släng in ett mess vart bilen finns kanske finns fler än jag som skulle vilja lyssna på det även om det nu öär lådan så om inte annat för att man lär sig höra skillnad på olika ljud men som sagt låter otroligt att lådan skall ha gått sönder
har själv försökt köra sönder en 240 låda m46? är fanimej omöjligt du kan krossväxla i evigheter mm till slut så lät den som en stenkross men det tog ca 3 månader konstant misshandel det som tillslut gav upp var kopplingen den small av från nitarna
av tommydl
Nu har jag ringt runt till 3 andra verkstäder och de säger samtliga (utan att ha hört ljudet själva) att det troligen är svänghjulet som har någon slags dubbelmasse lamell som låter, vad tror ni om det?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Tvåmassesvänghjul. (Dual Mass Flywheel, DMF)
Svänghjulet är i två delar med fjädrar och silikonfett i mellan. Det som brukar hända är att fettet läcker ut så dämpningen försvinner. Låter som ett tydligt klonk när du växlar mellan gas och motorbroms. Borde inte göra nån skillnad i ljud med kopplingen nere.

Låter inte riktigt som ditt problem...

Men urtrampningslager eller låda, i vilket fall måste lådan ner. Sen kan man titta och känna på grejerna.

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]