Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ylvham
Hej

Är ny här och tänkte kolla om någon kunde hjälpa mig med min lilla bil.
Jag har ett högt motorljud i bilen då jag kör men det lättar lite då jag svänger till höger.
Funderar på om det är drivknuten som är trasig?
Har en gammal markering från besiktingen 2009 att damasken var dålig men senaste besiktningen gjordes ingen markering alls på det...?

Vad kostar det att åtgärde ett sånt fel?
Vad kan det annars vara om det inte är detta?

Mvh Ylva
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hej och välkommen till forumet!
Lite förtydligande... Är det ett motorljud så är det ju inte drivknuten. Men det kanske inte var å du menade.
Det skulle kunna vara ett hjullager annars om det förändras när du svänger.
Ändras ljudet när hastigheten ökar eller är det mer kopplat till vilket varvtal du har på motorn?

Modell, motor och årsmodell kan vara bra att veta också.
av ylvham
Hej,
Det är en v40 blackline årsmodell 00 den har gått 24 000 mil.
Jag tror iofs inte att det är motorn då den låter bättre då jag håller till vänster.
Den har funkat bra hitills...peppar peppar
Jag är mest orolig att det ska kosta hutlöst med en massa pengar att laga. Då jag inte känner någon som kan bilar så vet jag inte heller vad jag kan förvänta mig och kräva när jag ska lämna in den på verkstad.
Är det någon som vet någon sjyst verkstad i Gbg som inte tar överpris för att laga bilar?

Mvh Ylva
Användarvisningsbild
av Tomas88
Ja 2,0 är motorn.
I ena inlägget skriver du att det låter bättre när du svänger höger och andra när du svänger vänster :wink: Men skit samma...

En tanke. Det uppkom inte i samband med att du bytt till vinterhjul?
av ylvham
Hej igen,

Det var bromsbeläggen som var/är problemen.
Jag besiktade bilen och fick en hel del att laga=(
Bromsskivor, belägg, bromsrör.

Hade inne min bil för ett annat ljudproblem för ca 2 månader sen och då bytte då beläggen bak men inte skivorna , de är helt kassa och på bilprovningen ställde de sig frågande till varför de inte bytte dem då de ändå höll på...?
Det undrar jag också?

Är det vanligt att verkstäder gör så...byter bara en del för att sen få tillbaka kunden för att byta en del till?
Jag blev ganska sur och tänker ringa verkstaden och fråga.
Det är väl arbetskostnaden som kostar...?

/ Ylva
Användarvisningsbild
av Ravi
Shit happens Ylva det var ju tråkigt att de inte på v-staden kontrollerade eller på pekade att dina bromsar fram var dåliga! Ingen bra v- stad det
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag tror snarare det brukar vara tvärt om. Att man gärna byter mycket saker för att kunna tjäna mer... men jag kanske har fel. I vilket fall så är det lite dåligt om de inte informerar dig om att du har dåliga bromsskivor när de byter bromsbelägg.

Bakaxeln är inga problem, GL 5 80W-90 om du i[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]