Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Maccie
@Mårre:

De två testerna strider ju inte mot varandra.

4 Wheel Drive testade väl främst just framkomligheten, och där imponerade inte Honda CR-V med sitt enkla system.

Och samma sak i Tekn Värld - de konstaterade att just fyrhjulsdriften inte var Hondans starka sida - den vann testet på *andra* goda egenskaper.

Själv letar jag fortfarande över ett test där en nyare XC70s terrängegenskaper testas på allvar, så att man får veta. Ofta är det man får läsa eller se på youtube bara skräp av typen "Oj, den klarar en knagglig skogsstig!". Det gjorde jag med den gamla V50:n utan AWD också...

Några tips?
Användarvisningsbild
av kave
Maccie: exakt vad är du ute efter? Jag kan garantera att 4wd systemet räcker och blir över för att köra sönder bilen undertill. Det är i princip markfrigången som begränsar.

Du har ju bilen i fråga så du får väl själv testa om det räcker.
De gånger man får problem är när man i uppförslut får snedbelastning, dvs en sida av axeln har all tyngd. Då får bromsarna svårt att fördela över kraften till hjulet med mest grepp. Men detta problem har de flesta bilar. Själv har jag tagit mig fram där ex förra gen Jeep Grand Cherokee fastnat med ett spinnande bak och framhjul då det inte var standard med någon form av diffbromsverkan.
av Maccie
@Kave:

Ja, jag tänkte nog vara försiktig med att köra min halvmillesbil i extremt stenig och ojämn terräng i onödan, trots extra "minskydd" under motorn.

Men det vore intressant att se ett test av en modern XC70 jämfört med andra "medelkompententa" AWD-bilar i två slags terräng jag ser som klart intressantare:

- besvärliga snöförhållanden (typ oplogade skogsvägar el dyl)
- gyttjiga, besvärliga förhållanden (typ sönderregnade och sönderkörda skogsvägar med mycket backar upp och ner och då och då ett par decimeter djupa surhål)

Dessa två förhållanden kan jag stöta på under jakt och hade i åtanke när jag köpte bilen.
Användarvisningsbild
av kave
Maccie: det blir nog mer ett däckstest i så fall.
Ingen vettig människa lär väl testa en XC70 i svår terräng av just den anledningen. Den är ju inte på något vis avsedd för det heller.
Användarvisningsbild
av StringerBell
kave skrev:Maccie: det blir nog mer ett däckstest i så fall.
Ingen vettig människa lär väl testa en XC70 i svår terräng av just den anledningen. Den är ju inte på något vis avsedd för det heller.
I svåra underlag (gyttja, sand, snö, snarare än klättring i skogen) verkar drivsystemet ha rätt stor betydelse. Det finns youtube filmer på Geländewagen som brötar sig fram i flera decimeter lössnö med 22" sommardäck. Tänk vad trippla låsta differentialer kan göra...

T.ex.

http://www.youtube.com/watch?v=zv1WDhYE0XQ
av Steff 99
Skall man köra i de förhållanderna som finns där, så har man garanterat valt fel bil om man tror att en XC60/70 klarar detta.
Merparten köper en XC bra för att de ser lite tuffa ut och sedan åker man på släta gator/vägar och så finns möjligheten att köra upp på någon trottoarkant när man skall snabbparkera.... 8)
av Maccie
Ja, men jag har nu köpt en XC70 AWD *både* för att det är en "trevlig" bil och för att jag vill att den ska klara halvtuffa utmaningar i skogen (mer än en V70, mindre än en Geländewagen).

Så jag är faktiskt genuint intresserad av ungefär var gränsen för en XC70 AWD går, ok?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Maccie skrev:@- gyttjiga, besvärliga förhållanden (typ sönderregnade och sönderkörda skogsvägar med mycket backar upp och ner och då och då ett par decimeter djupa surhål)
Så här kanske :D

av Steff 99
Då är det väl bra att uppsöka ett grustag och testa...så upptäcker du snart var gränsen går innan du ger dej av ensam med bilen ut i skogen....
Användarvisningsbild
av MartinS
VolvoB20 skrev:
Det är ju sådär jag kör med XC60'n varje dag, lite mindre timmer bara då kroken bara klarar 2 ton ;-)

/Martin
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 25
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]