Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#596099
??:-/ Startar nu en tråd utan att egentligen felsökt tillräckligt själv... Men det är 12 grader kallt ute och jag är fast hemma hos chefen...

Bilen har haft lite startproblem i början när jag hade den men hade i en massa K-sprit och då blev det bra sen (dock har jag inte kört med så lite i tanken igen). Nåväl, när den startat så har den startat perfekt även om det varit 9-10 minus ute. Nu när jag skulle hem ifrån jobbet så startade den inte :( Fast denna gång med andra symptom...

*Startmotorn går inte runt och startrelät/solenoiden klickar bara.
*Batteriet är mycket bra och är fulladdat (ca 12,8 Volt)
*När man vrider på tändningen och mäter på batteriet/startmotorn så ges det knappt något utslag. (antar att det lilla utslaget som blir är lysen m.m.)
*Lilla strömkabeln till solenoiden ger ström när man vrider på tändningen. (antar att felet sitter här då?)

Man borde man kunna bogsera igång en bil med paj solenoid? För det gick inte med min bil :roll:
Igångbogseringen: Startar på 5:ans växel, växlar sedan nedåt till fyran.. Lamporna på intrumentet slocknar då som om bilen är igång. Motorn går runt och allt i bilen fungerar som om den var igång men motorn är avstängd... vägrar gå igång.

Så med informationen om de tidigare startproblemen och dessa - kan det vara så att t.ex. en bränslepump har gett upp/bränsleledning igensatt samtidigt som solenoiden pajat ??:-/

Ska ju jobba imorgon också men jag vill komma hem till helgen :)
#596299
Kan vara så enkelt som ett jordfel, prova med att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, en av motorlyftöglorna brukar bli bra.

Mvh GK
#596617
gnestakalle skrev:Kan vara så enkelt som ett jordfel, prova med att sätta en startkabel mellan batteriets minuspol och en bra kontaktpunkt på motorn, en av motorlyftöglorna brukar bli bra.

Mvh GK
Nej det var inte det :O Gnista finns, verkar som om det bara kommer fram lite bensin... Så får väl lov att byta pumpen :roll:

Är fortfarande hos chefen... :-)-)
#596731
Har bytt bränslepumpen nu, insåg efter att problemet är att den inte får ström... testade dock att försöka starta genom att de den ström från en extern källa. Inget händer, inte den minsta host.. Ska byta relä igen, ifall mitt utbytes var dåligt. Kan man själv mäta upp relät och se om det fungerar?

Ska försöka ta ut felkoder.. http://www.svenska200klubben.se/garaget/felkoder.asp
#596746
Njaaa... Du kan naturligtvis ohmmäta på spolen, men det säger inte allt. Jag vet inte, men gissar att det skall vara 200 - 300 ohm på den. Om den är hel kan ju kontakterna som spolen skall dra vara dåliga, brända eller oxiderade. Men det mäter du enklast med en volmeter. Sätt relät i "dragläge" och mät på reläts utgångar till pumpen. Där skall du ha 12 volt.
Relät sitter väl i en hållare, ett litet "kretskort"? Kontakterna där kan ju vara dåliga också. Dåliga lödningar har ofta rapporterats.
#596897
Inga framsteg än - har ingen haynesbok här så jag har svårt med elen :roll:

*Gnistan på tändstiften har försvunnit.
*Spridarna får ingen ström. (men de fungerar, tog loss dem och satte ström på dem)
*Pumparna får ingen ström men fungerar.

Har kollat jordpunkter men har inte riktig koll på hur kablaget till bränslepumprelät är, vet ej heller (GK) hur jag ska mäta på stiften. Har öppnat och kollat relät och det ser fint ut och båda spolarna fungerar (vfr är det två? - en till tankpump också?)

Nu vet jag inte vad sakerna heter men såg att kablaget till tändlägesgivaren (mellan motor och torpedvägg) såg skadat ut. Kanske ska man byta den, för är den trasig vet ju inte bilen när den ska spruta soppa eller ge gnista? Sedan har jag hallgivare eller en " induktiv givare"? Har aldrig pysslat med detta tidigare... Ska köpa nytt fördelarlock, tändkablar, tändstift fastän de verkar bra :cry:

Vad ger "tändningsförstärkaren" som sitter på vänster framskärms insida för symptom på bilen om den är trasig?
#596907
Du har bara den där4 induktiva givaren mellan motor och växellåda, reparera kablaget för funkar inte impulsgivaren så får du varken gnista eller soppa.

Mvh GK
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]