Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Vintern är kommen och alltid är de bekvämt att använda parkeringsvärmaren när man ska till jobbet som bara ligger 10 minuters väg bort
och de är inte för mig ovanligt att Jag använder värmaren både till å från jobbet men nu va de ju de där med batteriet, tänkte köpa mig
en laddare (ctek mxs 5.0) för att ladda batteriet under kvällen när bilen står på uppfarten.
Nu till frågan, hur laddar man batteriet på DRIVe´n? :O
Lyfte på locket till batteriet där man kan se halva batteriet med båda batteripolerna men hur kopplar man på laddaren?
av dst02
aha tack!

De sitter ju en slags säkring eller nåt på pluspolen såg Jag, e de nån sån som bränner av polen ifall man krockar eller nåt så
strömmen bryts? Kopplar man laddaren rätt på den eller nåt då eller?
Användarvisningsbild
av Perra83
dst02 skrev:aha tack!

De sitter ju en slags säkring eller nåt på pluspolen såg Jag, e de nån sån som bränner av polen ifall man krockar eller nåt så
strömmen bryts? Kopplar man laddaren rätt på den eller nåt då eller?
Koppla laddaren rakt på där den greppar. Laddaren ger så liten ström så det är lugnt.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Enklast är nog Ctek comfort connect

Bild

Skruva dit på polerna sen har du en snabbkoppling för laddaren i motorutrymmet

/Kalle
av dst02
59,- ser Jag efter lite googlande, vad Jag förstår så monterar man fast kabeln permanent på polerna och den andra änden då? Kopplar man in en enda sladd från laddaren i den då? Verkar ju mycket smidigt att bara lyfta på huven å trycka i en kabel i änden bara om de nu e som Jag tänker.
Användarvisningsbild
av Camel
Tipset från Kalle är bra. Men om du ansluter direkt på batteriet välj en comfort connect med säkring eller sätt dit en själv. Finns med lysdioder som talar om batteristatus.

Man kan ju också tänka sig en hemmatillverkad adapter med en comfort connect i ena änden och en 13-pol stickkontakt till släpvagnsuttaget i den andra (om du har ett 13-pol uttag) så att man kan ladda utifrån. Har själv byggt en sådan med 10m kabel, mycket bekväm att använda.

Eller så köper man en comfort connect med ciggpropp och laddar genom uttaget i lastutrymmet bak (om du har ett sådant). Då kan man ju ansluta strömsladden till laddaren i uttaget för kupévärmaren (om du har ett sådant).

Sladden på en Ctek-laddare ansluts till comfort connect.

Comfort connect med ciggpropp eller en variant för direktanslutning med säkring och lysdiodindikeringar:
Bild
av Cox
Har man uttag för kupévärmare, så har man även intagskabel och då är en laddare från Calix att föredra.
Har denna lösning själv och den är kanon. Då laddas batteriet samtidigt som man får värme i bilen.
Användarvisningsbild
av Camel
Cox skrev:Har man uttag för kupévärmare, så har man även intagskabel och då är en laddare från Calix att föredra.
Ja, det är också bra. Laddaren monteras fast i motorrummet och ansluts på strömkabeln mellan intagskontakten och motorvärmaren samt till batteriet. En sådan lösning med Calix-laddare eller en lösning med adapterkabel mellan Ctek-laddare och 13-pol uttag medger båda att laddning kan påbörjas utifrån utan att man behöver låsa upp bilen. Bekvämt om batteriet blivit helt urladdat.

..Men ingen skillnad tyvärr 🥵.. Har du ko[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]

Problem med Carplay Senus

Prova att göra en hård omstart på[…]