...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Högerregeln fungerar bara i områden med "jämställda" gator, där ingen gata mer än någon annan fungerar som genomfartsled. Å andra sidan finns det ju gator som kanske har 20-30 ggr mer trafik än anslutande gator. De kommer obönhörligen i praktiken fungera som huvudled.

En strikt användning av högerregeln skulle också ställa till det för kollektivtrafiken. Tänk om bussar skulle sakta ned och veja för varje bil som kommer på smågator från höger...
av jumu01
StringerBell skrev:Högerregeln fungerar bara i områden med "jämställda" gator, där ingen gata mer än någon annan fungerar som genomfartsled. Å andra sidan finns det ju gator som kanske har 20-30 ggr mer trafik än anslutande gator. De kommer obönhörligen i praktiken fungera som huvudled.

En strikt användning av högerregeln skulle också ställa till det för kollektivtrafiken. Tänk om bussar skulle sakta ned och veja för varje bil som kommer på smågator från höger...
:roll: (PO) Skämtar du????
Trafikregler gäller även för kollektivtrafiken också, dom har ingen immunitet avseende högerregeln!
Användarvisningsbild
av StringerBell
jumu01 skrev:
StringerBell skrev:Högerregeln fungerar bara i områden med "jämställda" gator, där ingen gata mer än någon annan fungerar som genomfartsled. Å andra sidan finns det ju gator som kanske har 20-30 ggr mer trafik än anslutande gator. De kommer obönhörligen i praktiken fungera som huvudled.

:roll: (PO) Skämtar du????
Trafikregler gäller även för kollektivtrafiken också, dom har ingen immunitet avseende högerregeln!
Det var ju inte det jag skrev heller...
av jumu01
StringerBell skrev: En strikt användning av högerregeln skulle också ställa till det för kollektivtrafiken. Tänk om bussar skulle sakta ned och veja för varje bil som kommer på smågator från höger...
Skulle du kunna utveckla vad du då menar med denna text?
av umekille
Nu har jag det bekräftat det är högerregeln som gäller så
folk gör fel i att vänta där vid köbildning...men somsagt
många väntar ju med svänga ut på huvudled fast bilen
som kommer där blinkar o svänger in :???:
Användarvisningsbild
av StringerBell
jumu01 skrev:
StringerBell skrev: En strikt användning av högerregeln skulle också ställa till det för kollektivtrafiken. Tänk om bussar skulle sakta ned och veja för varje bil som kommer på smågator från höger...
Vad är det som är oklart?

Jag lägger ingen värdering vid det, jag bara konstaterar att det skulle bli problem. Det kanske inte är några kollektivbussar där du bor, eller så kanske du skulle studera hur de gör.
Användarvisningsbild
av StringerBell
umekille skrev:Nu har jag det bekräftat det är högerregeln som gäller
Vilket man bara kan avgöra om man har karta över området. Som jag skrev tidigare, totalt hjärnsläpp att inte sätta ut hajtänder och väjningsskylt när ändå 100% av alla, som uppfattar att det är parkering på höger sida, kommer tolka det som utfartsregel där. "Felet" är väl att det inte händer fler incidenter.
av jumu01
StringerBell skrev:
jumu01 skrev:
Vad är det som är oklart?

Jag lägger ingen värdering vid det, jag bara konstaterar att det skulle bli problem. Det kanske inte är några kollektivbussar där du bor, eller så kanske du skulle studera hur de gör.
Tack!
P.S Kollektivtrafiken här brukar rätta sig efter högerregeln.
umekille skrev:Nu har jag det bekräftat det är högerregeln som gäller så
folk gör fel i att vänta där vid köbildning...men somsagt
många väntar ju med svänga ut på huvudled fast bilen
som kommer där blinkar o svänger in :???:
Ja det var som jag trodde! :wink:
Senast redigerad av 1 jumu01, redigerad totalt 0 gånger.
av umekille
knepigt idag de flesta som kör bil är skvätträdd ansluta en huvudled'
men när de väl kommit ut på den är det som de äger den.
Användarvisningsbild
av erikn
StringerBell skrev:
umekille skrev:Nu har jag det bekräftat det är högerregeln som gäller
Vilket man bara kan avgöra om man har karta över området. Som jag skrev tidigare, totalt hjärnsläpp att inte sätta ut hajtänder och väjningsskylt när ändå 100% av alla, som uppfattar att det är parkering på höger sida, kommer tolka det som utfartsregel där. "Felet" är väl att det inte händer fler incidenter.
Och som jag ser det, en sådan skylt och hajtänder ska ALDRIG sättas upp om det inte samtidigt kommer upp en skylt för de som åker rakt fram (kommer från vänster) att anslutande väg har väjningsplikt. Nummer A29-13. Gör man inte det så är det lika bra att ta bort högerregeln.

Vägmärken

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]