Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av simonlol
Hej!

Köpte mig en Volvo 850 2,5 S från -95. Den fungerar bra förutom en termostat som jag var tvungen att byta. Men efter ett snabbt stopp vid en affär på runt 10 min, så gick den från normal, till att ABS pumpen går konstant, även när jag inte ens har i nyckel. Bromspedalen är stenhård och vibrerar som den gör när ABSen är aktiv. För att kunna komma hem kopplade jag bort säkringen för ABSen och körde hem och då fungerade allt som vanligt, förutom ABS. ABS lampan lyser även när jag startar bilen.

Om jag försöker sätta i säkringen igen, även utan att nyckeln är i så går ABSen igång direkt igen, så nu är den helt urkopplad tillsvidare.

Vad kan ge detta fel och vad kan jag göra åt det?

Mvh
av simonlol
Update!

Idag provade jag igen att sätta i säkringen och allt fungerar som det ska. Men, är rädd att detta ska komma tillbaka och undrar vad det är som kan ha fått ABSwn att hänga sig på detta sättet? Om det är glapp, var ska man då leta någonstans?

Med vänlig hälsning,
av oldtimersmc
det är en abs-sensor som är kass eller möjligen en lödning som är dålig i boxen.
Men jag "tror" att det är en sensor med anledning av att jag har varit med om ett snarlikt problem (tråd i forumet)
Användarvisningsbild
av Vojje
oldtimersmc skrev:det är en abs-sensor som är kass eller möjligen en lödning som är dålig i boxen.
Men jag "tror" att det är en sensor med anledning av att jag har varit med om ett snarlikt problem (tråd i forumet)
Hur skulle en kass sensor få pumpen att gå när bilen är avstängd?
av simonlol
Djävligt enkelt. 0m du får larm på rubbet redan då du slår igång rovan dvs både aba o tracs så får ditt sys en galen signal redan då du står still!!! och då e re INTE kuggkransen då är det bara 4 fel att förlita dig till ! 1att du inte raderat felmeddelandet, 2 att du behöver upp i "testmode" dvs + 30 kmh 3kass givare FRAM 4 kass box...
Men som saggt börja med att testa pumpen, du har ju för tusan redan fått det felmedelandet!
Vänligen Trådskaparen//Per
Detta känns som om det stämmer för mig, det är som sagt bara när jag står still. Men bilen fungerar nu igen med ABS, så nu blir det nästan svårare för mig att felsöka, men vill fortfarande veta vad det var som orsakade att det blev som det blev?! :)
av oldtimersmc
Vojje skrev:
oldtimersmc skrev:det är en abs-sensor som är kass eller möjligen en lödning som är dålig i boxen.

Voje Läs tråden som jag hänvisade till så förstår du...
Användarvisningsbild
av Vojje
oldtimersmc skrev:
Vojje skrev:

Voje Läs tråden som jag hänvisade till så förstår du...
Den var ganska lång :oops: . Tänkte att det fanns en kortversion :D .
av oldtimersmc
Jo det finns det , i slutet på tråden men iaf hade en sprucken pullsgivare (krans) Den svarvade av material från ABS-Givaren så den endera ej kände av pullsgivaren eller sände en vrängd signal till ABS-enheten. Den trodde att ett hjul spann och då så trädde absenheten i tjänst och beordrade de aktuella spolarna att gå i acktion, dessa påkallar assistans från abs-pumpen som i systemet ersätter bromspedalen...
Asså givaren lurar systemet att det e spinn på gång spolarna i ECU kallar in Kraft från pumpen helt i onödan... typ
Nästa elbil från Volvo?

el är det en prototyp de visar i länken?

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Ja det är bra poänger, nu har jag ju ial[…]

Packbox fræmre på vevaxel

Hej! Tænker byta kamrem/V.P på min V60[…]