- tis 06 dec 2011, 15:43
#595367
Hejhopp!
Huruvida hållbarheten på en Powershift-låda är sämre än Geartronic diton har jag inte en aning om, och bryr mig personligen egentligen inte ett smack om då jag har förmånen att ha tjänstebil. MEN....när flera här säger att GT-lådan skulle vara mjukare i ingrepp och växling än PS då skall åtminstone jag protestera å det vildaste. Jämfört med GT-lådan i min 2,4D MY10 är PS-lådan i min T4 så oändligt mycket mjukare och, som någon efterlyste, växlingarna märks mest på varvräknaren. Enda fördelen jag kan finna med GT-lådan är att den inte var lika tveksam vid kickdown som PS-lådan. Detta kan kanske i o f s bero på att min 2,4 D hade ett betydligt biffigare vrid och att det i och med detta räckte att "tagga" ner en växel vid landsvägsfart istället för som PS-lådan både två och ibland tre steg. Nä...jag väljer Powershift före Geartronic vilken dag i veckan som helst.
Kan inte förstå den som skrev att PS slår i växlarna.....kan det månne varit ett måndagsexemplar?
En tekniskt kunnig och bilintresserad Volvo-säljare jag känner, Jo det finns faktiskt sådana...
, sa till mig när vi diskuterade just PS kontra GT att "Geartronic-lådan var inte ens up to date när den presenterades"
Kör lungt och krama varandra i trafiken!
Niklas
Huruvida hållbarheten på en Powershift-låda är sämre än Geartronic diton har jag inte en aning om, och bryr mig personligen egentligen inte ett smack om då jag har förmånen att ha tjänstebil. MEN....när flera här säger att GT-lådan skulle vara mjukare i ingrepp och växling än PS då skall åtminstone jag protestera å det vildaste. Jämfört med GT-lådan i min 2,4D MY10 är PS-lådan i min T4 så oändligt mycket mjukare och, som någon efterlyste, växlingarna märks mest på varvräknaren. Enda fördelen jag kan finna med GT-lådan är att den inte var lika tveksam vid kickdown som PS-lådan. Detta kan kanske i o f s bero på att min 2,4 D hade ett betydligt biffigare vrid och att det i och med detta räckte att "tagga" ner en växel vid landsvägsfart istället för som PS-lådan både två och ibland tre steg. Nä...jag väljer Powershift före Geartronic vilken dag i veckan som helst.
Kan inte förstå den som skrev att PS slår i växlarna.....kan det månne varit ett måndagsexemplar?
En tekniskt kunnig och bilintresserad Volvo-säljare jag känner, Jo det finns faktiskt sådana...

Kör lungt och krama varandra i trafiken!
Niklas
Kör: XC70 D4 (VEA) Momentum BE Aut. MY14. Vit, Läder Blond, Classic Wood inkl. ratt, vinge, 17" Valder DC, tonade rutor, tygmattor mm.....