Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enzo skrev:
KKR skrev:Du är i alla fall konsekvent i ditt "etanolhat". Du dödförklarade etanolen första gången här på forumet för nästan exakt 2 år sedan (25/11 2009). Men etanolen lever fortfarande och är snart det billigaste bränslet att köra på om prisutvecklingen fortsätter som nu.
Nja, det dröjer länge innan etanolen blir billigare än elbilar och därefter snåla dieslar. Idag finns det många dieselbilar man kör på runt 5-6 kronor milen men inga etanolbilar som kommer i närheten. Så att påstå att etanol "snart" blir det billigare bränslet får nog anses som ett ganska förhastat uttalande. Utvecklingen på bensin och diesel har dessutom sjunkit den sista tiden, så snarare är det väl så att etanolen snart är det absolut dyraste bränslet att köra på om prisutvecklingen fortsätter som nu. ;)

Om vi ska hålla oss till volvodiskussionen så lär ju en av de kommande diesel-pluginhybriderna blir jäkligt billig för de flesta. För min del skulle den löna sig gentemot etanol även om diesel kostade 30 kronor litern.
5 kr / mil betyder att bilen drar 0,3 l/ diesel. Inte ens i fantasi EU-körcykel är det möjligt. Lägg ovan på det att dieselbilen är dyrare i inköp (ex 50000 kr mer för D3) så är det bara en dröm. Detsamma gäller V60 hybrid förstås.
MattiasD skrev: Lägg ovan på det att dieselbilen är dyrare i inköp (ex 50000 kr mer för D3) så är det bara en dröm. Detsamma gäller V60 hybrid förstås.
Med de priserna så skulle bilen behöva ha negativ förbrukning, typ -0.53 l/m för att man ska köra in det högre inköpspriset. :D :D :D
Är det verkligen omöjligt på det här forumet att diskutera två motoralternativ mot varandra utan att komma in på vilket bränsle som ska rädda världen eller vem som egentligen är den störste idioten?

Allmän uppmaning innan detta spårar ur: Räkna till 10, andas, skriv sedan.
Gillberg är en driven lobbyist det kan jag medje och det har han gjort stora pengar på nu så är han i träspritsbranchen och gör det han brukar...

Granska allt ni läser noga och kritiskt, svensk skogsråvara skall användas till att förse moder svea med importinkomster inte kokas till sprit.
oldtimersmc skrev: svensk skogsråvara skall användas till att förse moder svea med importinkomster inte kokas till sprit.
Vad spelar det för roll om vi kör bilarna på skogsråvara direkt, eller istället exporterar skogsråvaran och köper olja för pengarna. (Förutom att alla våra pengar hamnar i mellanöstern)
En sanning från en som slutat med sprit...

av Mccartney Idag, 18:06

Det enda positiva nu efter att jag kört den i ett par dagar är att den bara drar 0,85 blandad körning. Det är jag inte van vid....v70 2,5FT den låg på 1,8E85, och 855 GLT som vi har ligger på 1,2 vilket jag tycker är utmärkt.Mccartney
Halkkörning

Personligt meddelandeE-post
Kör hellre diesel än etanol 365 dagar av 365, oavsett pris för det har jag råd med och miljömupparna bryr jag mig inte om!
Varför byta ut din fina D5:a?
VolvoB20 skrev:
oldtimersmc skrev: svensk skogsråvara skall användas till att förse moder svea med importinkomster inte kokas till sprit.
Vad spelar det för roll om vi kör bilarna på skogsråvara direkt, eller istället exporterar skogsråvaran och köper olja för pengarna. (Förutom att alla våra pengar hamnar i mellanöstern)
Det är just det där med pengarna som är det intressanta i det hela. Ca 35-40% av Sveriges nettoexportinkomster kommer från skogsindustrin dvs När du sliter upp en tia så kommer nära 4 kr från skogen.
Och det fina i kråksången är att man kan göra (och gör) biodisel. billig kolfiber mm mm av restprodukterna från ex pappers och massa industrin så då äter man kakan,har den kvar och pengarna.
Så Gillberg slår in öppna dörrar försöker bara göra om det som etanol gubben gjorde uppe i norrrland.
Då man raggar investeringspengar så finns det inga knep som är fula nog och ingen sanning som inte kan kringås alla skall duperas.
oldtimersmc skrev:
VolvoB20 skrev:
Det är just det där med pengarna som är det intressanta i det hela. Ca 35-40% av Sveriges nettoexportinkomster kommer från skogsindustrin dvs När du sliter upp en tia så kommer nära 4 kr från skogen.
Och det fina i kråksången är att man kan göra (och gör) biodisel. billig kolfiber mm mm av restprodukterna från ex pappers och massa industrin så då äter man kakan,har den kvar och pengarna.
Så Gillberg slår in öppna dörrar försöker bara göra om det som etanol gubben gjorde uppe i norrrland.
Då man raggar investeringspengar så finns det inga knep som är fula nog och ingen sanning som inte kan kringås alla skall duperas.
Nu hänger jag inte med, ni verkar ju rörande eniga och verkar ju säga exakt samma saker som Gillberg, Använd inte virket utan restprodukterna, som flis, grenar, och odlingsplatser som inte är bra nog till virke plus restprodukter som svartlut från massa o.s.v och förgasa dessa. Vad man gör med gasen sedan är ju fritt, det kan ju reformeras i katalysator till tex metanol, syntetdiesel, biodiesel osv. Vad är problemet ?:-/
Är inte problemet som jag förstått det att redan idag börjar restprodukterna från skogen vara en bristvara?
Mycket av det nyttjas redan som energikälla till uppvärmning både som det är för värmeverk och även till pellets/liknande.
Samt att massaindustrin tar sin beskärda del av skogen, vilket gör att vi importerat/rar från bl.a. Ryssland.
Många båtlaster har skeppats till SödraSkogs massabruk.
Så utifrån att jag inte har kunskapen gällande volymer, räcker vår skog om vi även vill nyttja den som energikälla till fordonsdrift?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]