Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Zazaka
#596573
Återigen dieselvärmare! v70 -08
lämnade in bilen men efter diagnos (1100 kr) säger Bilia att de inte kan med säkerhet säga vad felet är med värmaren. enligt mekanikern så måste komponenten först måste monteras ned (2000 kr) och sedan kan det kosta upp till (ca: 3000) beroende på kostnaden för den del som måste bytas.
Frågan är om inte Bilia borde hitta felet direkt och innan de ens behöva montera ned värmaren? på det sättet hade jag sparat en del på reparationen. förresten felkoden är D3194

tacksam för all råd!
Användarvisningsbild
av Vojje
#596588
Du kan inte betala 1100:- för en felsökning som inte leder någon vart.
Möjligt att marknadspriset för att endast läsa ut felkoden kan vara max 300:-.
Det är ju tydligen det enda du fått hittills.
Användarvisningsbild
av gooose
#596640
[
Frågan är om inte Bilia borde hitta felet direkt och innan de ens behöva montera ned värmaren? på det sättet hade jag sparat en del på reparationen. förresten felkoden är D3194

tacksam för all råd![/quote]

Att hitta ett fel på en komponent utan att demontera för felsökning/ uppmätning Är i dom flesta fall omöjligt

Vilket gör att en värmare måste demonteras för att verkstaden skall kunna lämna ett exakt pris till dig för åtg

Att verkstaden sedan pga erfarenhet av vad det "brukar" vara kan lösa en felsökning snabbare och utan att demontera komponenten är en sak
Men säker på felet är man aldrig utan att man demonterat och mätt upp

Att gissa gör man inte om man skall kunna lämna ett kostnadsförslag och vara trovärdig inför kunden

Detta gör att du som kund måste betala en felsökning för att få rätt reparation utförd..
Gissningslekar eller att byta sig fram tills man råkar hitta rätt inger inget direkt förtroende eller gott rykte hos verkstaden Och du som kund får garanterat betala allt detta till man "hittar "rätt


//Goose
Användarvisningsbild
av Vojje
#596660
Så här är det. Finns felkod läses den ut. Med utgångspunkt av den lokaliserar verkstaden på ett ungefär var/vad felet är.
För att säkerställa, det händer faktiskt att bilen felkodar trots att delen/delarna är inom toleranserna, huruvida en komponent är kass eller inte sker uppmätning. Detta kallas felsökning och kostar, i de fall felkod finns, 795:- (om de inte höjt sedan senast jag var där).
Jag hade gärna skrivit "sist jag var där", men med Volvo är inte det troligt :( .
av Zazaka
#596726
Tack för svaren!
Jag har absolut ingen anmärkning på mottagande sättet, de hör av sig, beskriver arbetsgången, lämnar ett proffotionellt intryck. Men som kund hoppades att kunna få klara besked om vad det utförda jobbet ska kosta! Även i tal om ev. reparationer så är de osäkra på slutkostnaden.
Hur som helst, jag beskrev felet i det mån jag kunde, det gäller dieselvärmaren som fungerade men helt plösligt är utan funktion numera. Fläkten i kupén fungerar och ger värme (vid direktstart parkvärmare) men inte det tidinställda alternativet.
Tänkte be er om lite råd i fall byte till en begagnad del från skroten skulle vara en bra lösning!
Användarvisningsbild
av gooose
#596762
Du skall ha kostnadsförslag för åtg på din bil .

1 Du beskriver vad som är fel/behöver åtg. Verkstad talar om för dig vad felsökning kostar
2 Vekstad felsöker och återkommer till dig med ett kostnad på åtg av ditt fel
3 Du skall godkänna alla kostnader/åtg som skall utföras på din bil
om dom inte finner felet på värmaren och den fortfarande inte fungerar så får dom fortsätta att leta

Skulle felet vara sporadiskt så har dom problem Då får bilen vara inne tills felet uppkommer och detta kan ta tid.
Vilket många inte har för att avvara sin bil och då utföres många gissnings reparationer och genom uteslutnings metoden så blir felet lagat
inte alls lika kostnads effektiv reparation

Ett tips.. om din värmare inte fungerar så kan detta gå på din maskinförsäkring

//Gooose
av umekille
#596780
Pratat med bilmekken ikväll
han säger vid felsökning/provstart
måste man köra utan termostaten
den blockerar pga. innetempen i lokalen'
och är ett typiskt fel verkstäderna gör.
#596843
umekille skrev:Pratat med bilmekken ikväll
han säger vid felsökning/provstart
måste man köra utan termostaten
den blockerar pga. innetempen i lokalen'
och är ett typiskt fel verkstäderna gör.
När min krånglade körde de med kylspray på tempsensorn för att lura den, var iofs på en V70N men det finns väl en på V70II också.
av Zazaka
#596880
De provade även med kylspray men kom ändå inte någonvart.
Saken är att felsökningen inte är alltid en betryggande metod! Det borde principiellt ingå i firmans service, kunden bör slippa betala så länge de inte kan ge klara besked om felet tycker jag.
Bortsett från detta, som jag skrev ovan att parkvärmaren fungerar men inte tidinställda funktionen! Hör de två funktionerna ihop? Kan det tyda på att värmaren fungerar men inte vid extravärme?

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.