Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erst
Om du läser riktigt noga tror jag att du även kan hitta en kort mening om att även ACC bromsar för stillastående fordon när man kör långsamt. Kan dock vara uttryckt som motsatsen, dvs att över 30 km/h så bromsar den inte. Och detta gäller för generation 3 av systemet dvs det där man har queue assist, men det gissar jag att du har på en så ny bil som du nämner i din signatur.
Användarvisningsbild
av MartinS
Lustigt nog eftersom jag skapade tråden nyligen så varnade igår collision warning för andra gången på 6 månader, men även denna gången utan autobroms, jag har ändå avståndet inställt på "Kort" för när den skall varna.

Igår körde jag runt ett farthinder likt en chikan och då började den blinka och tjoa för fullt för den trodde jag var på väg in i en stor vägreflex. Det lustiga är att jag passerat denna "chikan" säkert 100 gånger tidigare med bilen utan att den sagt något om det.

Som sagt, bara den inte felbromsar så jag får en annan bil i häcken är jag nöjd med systemet som gärna får varna(!) en gång för mycket än för lite.

/Martin
Användarvisningsbild
av AndersN
Har haft min V60 1 vecka när jag igår skulle parkera utanför en affär, körde in på p-platsen mot husväggen
som vanligt och skulle precis bromsa in mjukt, men precis ögonblicket innan tvärbromsade bilen och det stod
i displayen att systemet reagerat. Visste ju om att det fanns men nu vet man hur det känns och att det tom kan
reagera när man skall parkera front mot husvägg.
av Tobbev
AndersN skrev:Har haft min V60 1 vecka när jag igår skulle parkera utanför en affär, körde in på p-platsen mot husväggen
som vanligt och skulle precis bromsa in mjukt, men precis ögonblicket innan tvärbromsade bilen och det stod
i displayen att systemet reagerat. Visste ju om att det fanns men nu vet man hur det känns och att det tom kan
reagera när man skall parkera front mot husvägg.
Händer mig väldigt ofta när jag fram till min garageport. Man kanske skall köra lite lugnare upp mot porten, men bra att veta att det funkar som det skall :)

Ute på vägen har systemet räddat mig tre gånger, två gånger när jag varit på väg in i en rondell och tittar vänster, ser att det är fritt, och förutsätter att bilen framför mig har kört (lite svårt att förklara), och en gång när jag brast i uppmärksamhet (p.g.a barnen) och bilarna framför tvärnitade.
av danli
Vet iaf två positioner i Göteborgs området jag har fått kollisionsvarningen att reagera upprepade tillfällen på men aldrig bromsat.
Skulle den bromsat hade lätt en olycka inträffat.
Båda fallen har varit platser med fasta hinder nära väggrenen och vägen svänger kraftigt (inte överdrivet)
En plats har varit fram tills nyligen ombyggnaden av väg 155 ute på Torslanda när man kört mot öckerö vid ytterhamnsmotet där vägen svänger till höger så har bilen varnat för betongavskiljaren när man hållt vänsterfilen. (När det har varit friväg kvällstid och man har kunnat hålla 70km/h)
av grålle1
Låter som rimliga VARNINGAR tycker jag... skillnad om bilen verkligen hade automatbromsat dock!
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag körde in i ett P-hus med "rullport" häromdagen, och i vanlig ordning smyger man ju in lite sakta ju mer porten rullas upp, men tji fick man när man kör Volvo (Hyr V60). Inget fel egentligen eftersom det var ett hinder, men man blev ju rätt snopen när bilen bara stannade. Kändes lite som motorstopp.

Bild

/Martin
Servostyrning xc-70, 2008

Du behöver skölja systemet i vilket fall[…]

D4 VEA dricker olja

Är det någon här som har tips p&a[…]

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]