Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:Det är ju konstigt att en del av bilen - de fyra låsbara hjulmuttrarna - inte klarar en rutinerad fackmans hantering.

Som jag skrev i början, 3 av 4 låsmuttrar funkade inte på min MY11, man ser heller inte att de är låsbara (om man inte kände till innan att de kan se ut så) och min däckverkstad fick av tre hjul utan att märka att de var låsbara... nackdel 1: finns inget skydd mot tjuv (gör inte så mkt kanske), nackdel 2: finns bara 4 muttrar att sätta på sen.

/PH

Handlaren bör alltid lämna med dom 4st bultar (hjulskruvar på volvo-språk :D ) som blev över när låsbultarna monterades dit,
den monteringen görs alltid av handlaren innan leverans.
Jag fick med de fyra vanliga skruvarna också.

Dagens låsskruvar har en fuskskalle, som är sexkantig, för att de ska se ut som de normala skruvarna. Denna fuskskalle roterar (eller ska göra det, i alla fall) gentemot själva skruven. I skruven finns en inbyggd bricka, som har större diameter än fuskskallen. Längs kanten på denna bricka, utanför fuskskallen, finns det speciella spår som utgör låset. Nyckeln är en hylsa som går utanpå fuskskallen, ner i spåret på brickan och driver där.

Min tidigare variant på låsskruv hade istället en mycket lägre, rund skalle, med spåret kört direkt i denna skalle. Den såg inte alls ut som en vanlig skruv. På den tiden när det var muttrar såg inte låsmuttern ut som en vanlig mutter heller.
Noodles skrev:Hur ser däckbultarna ut, om man inte ser skillnad på den låsbara och de icke låsbara?
Ser du vilken som är låsbult?
http://accessories.volvocars.com/Access ... VCC-428480

Jag tyckte inte att det var några problem vid första bytet. Till skillnad från de som är negativa i tråden så gjorde jag hjulbytet själv. Använde vanligt fälgkors. Satte hylsan på plats innan jag började rotera.
För mig var det nytt med roterande kona på bultarna. Så länge bulten är rostfri behövs mindre kraft att lossa bulten än med dito med fast kona.
Behövde inte ta i speciellt mycket för att lossa bultarna. Trodde först att bultarna var dåligt dragna, men så var inte fallet.
Fast i fallet med min bil visste ju varken jag eller däcksnubben att bilen hade låsbara... det fanns inte med någon hylsa när jag köpte bilen (även om handlaren säger att de "extremt sällan glömmer det" och däcksnubben hade aldrig bytt på en V70II MY11 tidigare... klart man ser det om man vet, men inte annars.../PH
Det här verkar ju rätt spånigt (från Volvo):
Obs!
Om en låsbar bult av någon anledning ej går att lossa måste den skäras sönder. På grund av bultens höga säkerhetsnivå är detta den enda servicelösning som rekommenderas.
Obs!
Reservnyckel går ej att beställa, istället rekommenderas ny sats med låsbara bultar om kunden har förlorat sin nyckel.

Mao, Volvo kan men vill inte sälja reservnyckel ens till förstaägaren av en bil, så man måste då skära upp alla fyra låsen...
PH
Aha, inser nu att jag har en äldre modell på vår MY11.. skumt.
Men man kanske ska vara tacksam, visste faktiskt inte ens att det fanns nån annan variant.

Eller kanske den som ägde bilen innan hade koll, och valden äldre varianten :)
Noodles skrev:Aha, inser nu att jag har en äldre modell på vår MY11.. skumt.
Men man kanske ska vara tacksam, visste faktiskt inte ens att det fanns nån annan variant.

Eller kanske den som ägde bilen innan hade koll, och valden äldre varianten :)
De bytte nog under modellåret, helt enkelt, min är tillverkad i slutet av mars./PH
Ni som har problem med att lossa bultarna testa detta som jag fått tipps om här på forumet, lossa de andra bultarna åk sedan en sväng med svänar på bägge hållen (kraftiga) bromsa och gasa några ggr.
Sen så lossnar skiten mycket lättare.
Om du använder fälgkors när du monterar greppa närmas centrum med båda händerna och dra till nästan allt vad du orkar då får du rätt moment...

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]

Ok, jag har inte luft, etc, bak så inte samm[…]

Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]