Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RaptorX
Vart felsöker man problem med detta system?
Morrar till lite från högerhjulet vid snö men funkar inte så bra då hjulen spinner på som vanligt.
Sitter det i huvudstyrboxen på en V70 GLT 97.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Börja med att ta ut felkoder. Ditt problem finns nog i ABS-systemet då detta system är integrerat med antispinn.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av RaptorX
Grejen är den att det finns inga felkoder.
F.d ägaren på bilen hade bytt ut abs styrdonet men jag misstänker att det kanske är ett styrdon utan TRACS.
Kanske bäst att ta ur enheten och kolla numret på boxen.
TRACS OFF lampan lyser som vanligt i displayen när man stänger av manuellt alla fall sen om den känner av på nån givare via absboxen det vet jag inte.
Står iofs att det är extra tillval i instruktionsboken men trodde det va standard då den manuella avstängningsknappen finns.
av oldtimersmc
RaptorX skrev:Grejen är den att det finns inga felkoder.
F.d ägaren på bilen hade bytt ut abs styrdonet men jag misstänker att det kanske är ett styrdon utan TRACS.
Kanske bäst att ta ur enheten och kolla numret på boxen.
TRACS OFF lampan lyser som vanligt i displayen när man stänger av manuellt alla fall sen om den känner av på nån givare via absboxen det vet jag inte.
Står iofs att det är extra tillval i instruktionsboken men trodde det va standard då den manuella avstängningsknappen finns.
Har du en knapp så har du tracs
Användarvisningsbild
av RaptorX
Ok va som jag befarade då men konstigt att ingen felkod sätts då bara, hade ju varit lättare att felsöka på ett seriöst sätt :)
av TomClaesson
Om du sticker ner en spegel vid abs-boxen och lyser med ficklampa kan du läsa på den vad den innehåller utan att behöva demontera något, det står på locket "ABS" eller "ABS+TRACS"
Gjorde så när jag upptäckte att det sitter en box med endast ABS i min v70 som ska ha tracs också, ABS:en funkar ordentligt, men tracs-lampan lyser endast så länge jag håller knappen intryckt.
Användarvisningsbild
av RaptorX
Stod inget sånt men dock ett volvo artnr 8602266, vilket jag får fram vid googling att det är för bilar MED TRACS så problemet kvarstår, nollas enheten om man tar bort kablaget ut absboxen?
av trollerolle
Ett tips kan vara om inga felkoder finns, känn på drivaxlarnas bultar. Sitter inte drivaxeln fast så kan man få konstiga fel på ABS/Tracs osv
Användarvisningsbild
av RaptorX
Allt sitter som det skall men byter abs kransarna i vilket fall och hoppas på att det är det som spökar.

Du har ingen cirkulation där med dieselvä[…]

Nästa elbil från Volvo?

Jag gillar den utvändiga designen, lite kombi[…]

..Letade efter det idag men måste gå[…]

Råd vid punktering

Hej. Noterade i morse att höger framdäck[…]