Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hur upplever du bromsarna? Tar de omedelbart när du bromsar ? Är pedalen stum? Drar bilen i sedled?
Eller är det bara så att du upplever att den tar lite eller mycket länge ner möjligen ända nere vid golvet.

Hur menar du Voje att luften kommer in i systemet när man trycker in kolvarna?
Om man trycker ut dem för långt så kan det bli så men inte annars...
Att behöva lufta bromsarna vid byte av klossar har jag aldrig varit med om. Om det skulle komma in luft så borde de även läcka bromsolja vid tryck från brompedalen. Du har ett övertryck på kolvarna vilket gör att luft har svårt att komma in.
Har du fått ut hela kolen då får du garanterat in luft vid återmontering av kolven. Luftning av oket ett måste.
En mjuk pedal vid byte av klossar kan du få precise som ”rubinmoppe” skrev och som måste slitas in.
Rostkanten försvinner inte av själv och klossen sliter in sig efter den. Mjuk bromspedal vid inslipning.
Har man resurser så kan man slipa bort kanten längs ut men inne vid navet finns de kvar.
Att få in luft vid inpressning av kolven strider mot all teorier, snarar att du få ut bromsolja om kolven är otätt.
Att oket skulle vara självluftande är bara att glömma.

Lennart
Pedalen tar lite längre ner än den gjorde innan bytet,känns som om de borde ta lika högt upp som innan,ja,jag tog bort de yttersta rostkanterna.Skulle vilja ha det som förut men då kanske jag måste byta skivorna också?Bara det inte är något fel så vänjer man sig väl att brommsen tar lite längre ner.
lennart lundberg skrev:Att behöva lufta bromsarna vid byte av klossar har jag aldrig varit med om.
Har du fått ut hela kolen då får du garanterat in luft vid återmontering av kolven. Luftning av oket ett måste.
Att få in luft vid inpressning av kolven strider mot all teorier, snarar att du få ut bromsolja om kolven är otätt.
Lennart
Är systemet så öppet att bromsolja läcker ut utan att ngn samtidigt trycker på pedalen är risken överhängande att även luft tar sig in.
Det tror jag mycket väl kan hända om man trycker tillbaka kolven i ett "rostigt" ok.
Det fina i kråksången är i alla fall att det inte ska betyda några kostnader om man luftar själv förutsatt att man är rädd om nippeln.
Vore man lite smart skulle man ju lufta minst en gång/år bara för att undvika att nippeln rostat fast när man väl behöver den t.ex.
vid byte av bromsslang (vilket ju inte är helt ovanligt).
Luft läcker inte in då det är ett hydrostatiskt tryck i bromsvätskesystemet (pelartryck) på ca65mm/vp så det måste överbryggas först.
Nej nya skivor har antagligen ingen betydelse, inte ens om det är rostkanter för de försvinner nästan på en gång.
Att pedalen tar längre ner är märkligt om bromsarna är ok i övrigt. Läget på pedalen styrs av huvudbromscylindern och den kan sjunka ett "hack" om en krets går men det tror jag inte att du har problem med.
Hej igen!

Att pedalen känns svampig de förta milen är inte konstigt och att pedalen hamnar lägre ner vid inbromsning är OK fas det känns fel.
Klossen blir ”överdrivet sett” fjädrande mot bromskivan innan den har slitits in, så att hela anläggningsytan kommer i kontakt med bromsklossen. Det finns ett tomrum mellan kloss och skiva (i regel konkav skiva) som försvinner efter ett tag. Klossen anpassat sig efter skivan.
En bromsskiva som har varit med ett antal tusen mil får en kant både på utsidan och insidan (ibland rost) vilket är hårdare än klossen.
Rost/metallkanten är hårdare än belägget, jag tror att vi är överens om det.

Lennart
lennart lundberg skrev:Hej igen!

Att pedalen känns svampig de förta milen är inte konstigt och att pedalen hamnar lägre ner vid inbromsning är OK fas det känns fel.
Klossen blir ”överdrivet sett” fjädrande mot bromskivan innan den har slitits in, så att hela anläggningsytan kommer i kontakt med bromsklossen. Det finns ett tomrum mellan kloss och skiva (i regel konkav skiva) som försvinner efter ett tag. Klossen anpassat sig efter skivan.
En bromsskiva som har varit med ett antal tusen mil får en kant både på utsidan och insidan (ibland rost) vilket är hårdare än klossen.
Rost/metallkanten är hårdare än belägget, jag tror att vi är överens om det.

Lennart
Här skulle egentligen stått en allmän uppmaning till alla de som eventuellt någon gång tänker sig ta sig för ett bromsklossbyte, att vara uppmärksamma på skivans kondition och inte förstöra de nya, dyra klossarna på skeva, repiga och spåriga skivor.
Dessvärre smög det sig in ett par, för vissa känsliga läsare, opassande ordval. Jag ber om ursäkt för det :cry: .
På grund av detta och det faktum att inlägget inte till fullo svarade på trådskaparens bekymmer valde jag att bortredigera inlägget.
Det är naturligtvis aldrig min avsikt att skapa anstöt på något sätt.
Senast redigerad av 2 Vojje, redigerad totalt 0 gång.
Vem har pratat om skeva, spåriga eller ojämna skivor och att vara amatör eller klantskalle hör inte hemma på detta Forum.
Det trådskaparen frågade om var varför hans bromspedal tog längre ner efter bytet. Det är det jag försöker att ge en förklaring till.

Lennart
volvofantast skrev:Pedalen tar lite längre ner än den gjorde innan bytet,känns som om de borde ta lika högt upp som innan,ja,jag tog bort de yttersta rostkanterna.Skulle vilja ha det som förut men då kanske jag måste byta skivorna också?Bara det inte är något fel så vänjer man sig väl att brommsen tar lite längre ner.
Kolla att du satt fjädergrejen rätt, Oftast så sitter den fel när pedalen tar längre ner än den gjorde innan
efter att beläggen är bytta jag har hjälpt flera som råkat göra samma sak.

Felaktigt installerad

Bild

Rätt installerad

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Hej, Jag köpte en 2014s Volvo v60 för un[…]

blev ju riktigt bra där! dom gläns[…]