Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Silverminken
Hej,
Har problem med att batteriet i min V70 00:a ofta har för dålig laddning så att jag inte får igång bilen, hade problemet hela förra vintern, och nu när temperaturen gått ned kring 0-strecket igen har det kommit tillbaka. Batteriet är snart 2 år gammalt och har fungerat utan problem under den varmare delen av året.

Jag har mätt upp så att generatorn laddar som den ska. Kollade även efter tjuvström men såg att förbrukningen gick ned till mellan 20 och 30 mA när bilen går i sleep mode, vilket bör vara helt normalt. Laddade batteriet fullt i förrgår kväll, lät sedan bilen stå i ca 15 timmar och körde den sedan ca 7 km till Volvo där de kollade batteriet idag (ca 1,5 dygn efter laddning) och fick 75% hälsovärde och 43% laddvärde. Misstänker därför att det är något som drar ur strömmen ur batteriet, men inte gör det konstant. Eftersom laddningen försvinner rätt snabbt bör det vara något som drar ganska rejält med ström.

Jag har originalmonterat drag på bilen, och har själv monterat extraljus för ca 6 år sedan. Stereon är original och har inte mixtrats med. Enda felen jag känner till på bilen är att larmet brukar utlösas några gånger per år utan ljudsignal, centrallåset brukar krångla så att man får låsa några gånger innan samtliga dörrar låsts, och rutan i främre vänstra dörren går bara ned till hälften med elhissen.

Någon som har förslag på vad (och hur) jag bör felsöka för att hitta ev. intermittent strömtjuv?
Användarvisningsbild
av Vojje
Det här låter inte riktigt trovärdigt :???: .
Hur vet du att batteriet laddades "fullt"?
Har du haft batteriet urkopplat från bilen och noterat skillnad mot inkopplat?
av Silverminken
Tja, trovärdigt eller inte, man ska aldrig sluta förvånas när det gäller bilar...
Är givetvis inte helt 100% säker på att batteriet var helt fulladdat, men det laddades åtminstone tills min Ctek-laddare sa att det var fulladdat och kontrollerat att batteriet kunde behålla spänningen. Oavsett hur pålitliga Ctek-laddarna är tycker jag att det är osannolikt att de skulle ladda så dåligt att endast 43% laddning återstod efter 1,5 dygn och ca 7 km körning om det inte var något annat fel.

I vintras sträckkörde jag 20 mil, ställde ifrån mig bilen över natten och morgonen därpå hade jag inte tillräckligt med ström för att få igång bilen. Eftersom både jag och Volvo har konstaterat att generatorn funkar som den ska kan jag inte tänka mig nåt annat fel än att nånting ligger och drar tjuvström, utan att det sker hela tiden.
Användarvisningsbild
av Vojje
Enklast att kolla om bilen verkligen tjuvar ström är som sagt att jämföra vad som händer med batt. i- eller urkopplat ett dygn eller så.
av Silverminken
Tack för tipset, det har jag inte ens tänkt på utan tagit för givet att något drar ström.
Mitt förra batteri som jag trodde var uttjänt eftersom det behövde laddas rätt ofta tog farsan över till sin 745:a och kör fortfarande med utan problem. Det tillsammans med att Volvos test av nuvarande batteri visar att det är OK gör att jag förutsätter att något i bilen drar ur strömmen, men det skadar inte att ta ur batteriet och jämföra för att vara helt säker.
Användarvisningsbild
av wissel
På min förra V70 var det en låskistA som låg o drog, du har problem med låsen säger du ! Hmm.!!!!!

Din Siren hur funkar den ? Låter den rätt om du drar igång larmet ?

Personligen gör jag " patron ur" på hösten på mitt drag, dvs tar isär kontaktstycket i bakluckan som
går ner till draget. Skulle jag behöva draget på vintern så är det bara att ansluta igen, tar 7 sekunder......
Har du möjlighet att lämna bilen olåst 1 dygn ? Om du då har fullt batteri så har du låskisteproblem ?!
av Silverminken
Inte så sugen att lämna bilen olåst här i Stockholm, men över jul ska jag till landet. Då ska jag testa att lämna den olåst och se om det blir skillnad på batteriet. När du hade problem med att låskistan drog ur strömmen, var det bara vid lägre temperaturer eller även under sommarhalvåret?

Tycker nog att larmet tjuter lite lägre än förut och misstänker att hornets batteri börjar ge upp efter att ha läst lite här på forumet. Men är inte det åtskilt från bilens batteri, eller kan det också påverka bilbatteriets laddning?
Användarvisningsbild
av wissel
Alla elproblem "förvärras" när kylan anländer beroende på att batterikapaciteten "sjunker".
Sommarhalvåret klarar man sig oftast på ett halvtaskigt batteri :)
Om ditt backup batteri i Sirenen börjar ge med sig så finns en Felkod att läsa UEM004 eller nå´t i den stilen.
Har du ingen i din närhet med PPC eller motsvarande ?
Lossa pluspolen på batteriet o häng på amp.mätare ( Vanligt Multiinjstrument brukar duga bra.)
Då ser du hur mycket som ligger på o drar.
Om du inte använder kroken på vintern så dra isär kontakten som sitter på bakgaveln vid reservhjulet.
Men jag lutar åt låskista iaf.
av umekille
Prova och kolla säkringarna vid avstängd bil.
Lyft säkring efter säkring och får du en blixt
verkan vid någon drar den kretsen tjyvström.
Min gamla bilstereo från Jula började dra ström
via sin minneskrets då blixtrade det vid bilradions
säkring så jag köpte en annan bilstereo o monterade in.
Även en trilskande handskfacksbelysning som inte släcks
ordentligt då du stänger luckan drar ström.
Användarvisningsbild
av Vojje
Är det verkligen tillrådigt att pilla med säkringar och relän med batteriet tillkopplat så att det blixtrar och har sig?
Bättre då att bryta strömmen vid batteriet och pilla bort alla intressanta säkringar. Koppla tillbaka batteriet och mäta där säkringarna skulle suttit.

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]