Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

AllanB skrev:Låsmuttrar fyller en viss funktion men håller givetvis inte alla tjuvar borta. Är man bara försiktig och inte drar åt för kung och fosterland så fungerar de ok, att t.ex. använda mutterdragare är som att be om problem. Vad är alternativet, att hitta bilen stående på skivorna?
Ett alternativ är att använda plåtfälgar. Tror att det går att köra Volvo på sådana också :P .
Skulle efter spänna mina nya fälgar efter 10 mil. Gick bra på 2 av dom sen sprack ena
Låsmuttern o låshylsan. O jag efterdrog med handkraft
Idag när jag skulle byta till vinter däck så fick jag boka om till tisdag nästa vecka. För dom får svetsa på nulten för att kunna få
Av den. Som sagt Volvos orginal låsmuttrar kan dom skrota dem hjälper inte vill tjuvarna ha fälgarna så får dom
Av dem ändå. Aldrig en låsmutter till på min bil iaf har försäkringar plus drulle försäkring på bilen
Hej
jag hade låsbara på min V70-00 och när jag skulle byta till vinterhjul så sprack själva hylsan som man drar med när två fälgar återstod att byta.
problemet uppstår när man drar även LÅSHYLSAN med muttermaskin, den skall bara dras för hand för att kunna lossas utan större kraft.
Jag fick anlita Volvoverkstad och blev ett par tusingar fattigare. Sedan dess ligger låsbara saker risigt till på min favoritlista.

fiskargubben
Man ska inte dra åt någonting med slående mutterdragare. Skruvar/muttrar till bilhjul ska dras med momentnyckel, som det mesta annat i en bil. Ser man till att göra det, och då först på de fyra vanliga skruvarna och sedan, när fälgen är rätt centrerad på navet, drar man låsskruven på samma sätt, då är det heller inga problem att få av den.

Dagens kromade skruvar ska inte lossas med mutterdragare heller, för de slår sönder kromytan på skruvskallarnas sidor, och sen rostar skruven och blir allmänt ful efter det.
apersson850 skrev:Man ska inte dra åt någonting med slående mutterdragare. Skruvar/muttrar till bilhjul ska dras med momentnyckel, som det mesta annat i en bil. Ser man till att göra det, och då först på de fyra vanliga skruvarna och sedan, när fälgen är rätt centrerad på navet, drar man låsskruven på samma sätt, då är det heller inga problem att få av den.

Dagens kromade skruvar ska inte lossas med mutterdragare heller, för de slår sönder kromytan på skruvskallarnas sidor, och sen rostar skruven och blir allmänt ful efter det.
Precis. Jag kände på mina låsmuttrar och kände att jag inte kunde dra av dem med handkraft. För att skonsamt dra av dem köpte jag en sådan här:

Bild

Fantastisk pryl, förstår inte varför inte alla har en sådan. När jag igår skiftade samtliga däck använde jag den på alla muttrar. Går hur snabbt som helst och med minsta ansträngning. Istället för att slå, rycka osv, så lossas muttrarna/bultarna helt mjukt och odramatiskt genom utväxlingens moment.

Det enda kruxet med låsbular är att man får skaffa en lämplig distans i form av en kort rörstump/hylsa att sätta i den motstående hylsan eftersom låsbultsnyckeln skapar ett avstånd från fälgen.

Finns på biltema. "Hjulbultsnyckel"
hur ofta stjäls fälgar idag? idag har tjuvarna utvecklats lite mer, de tar hela bilen istället :D
apersson850 skrev:Man ska inte dra åt någonting med slående mutterdragare. Skruvar/muttrar till bilhjul ska dras med momentnyckel, som det mesta annat i en bil. Ser man till att göra det, och då först på de fyra vanliga skruvarna och sedan, när fälgen är rätt centrerad på navet, drar man låsskruven på samma sätt, då är det heller inga problem att få av den.

He he, undrar om Sveriges däckverkstäder är villiga till att byta arbetssätt? :D
Självklart inte. Så vill man ha sina skruvar hela får man hantera dem själv. Jag vet dock i alla fall en Volvomekaniker här på orten som inte drar med mutterknackare av just den anledningen. Men han är ovanligt noga med allt han gör. Konstigt nog går det fort ändå. Roligt att det finns duktiga yrkesmän kvar i denna värld!
Det är ju konstigt att en del av bilen - de fyra låsbara hjulmuttrarna - inte klarar en rutinerad fackmans hantering.

Som jag skrev i början, 3 av 4 låsmuttrar funkade inte på min MY11, man ser heller inte att de är låsbara (om man inte kände till innan att de kan se ut så) och min däckverkstad fick av tre hjul utan att märka att de var låsbara... nackdel 1: finns inget skydd mot tjuv (gör inte så mkt kanske), nackdel 2: finns bara 4 muttrar att sätta på sen.

/PH

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]