Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Någon som vet något om nyheter?
Har hört att yttre facelift inte kommer förrän MY14 vilket ju är sent. MY13 vore rimligt (eller MY12) med tanke på att bilen redan är inne på sin femte årsmodell, MY13 blir den sjätte...
MY14 känns lite sent att köpa denna modell, den kom ju som MY07 som S80N sommaren 2006.
PH
Användarvisningsbild
av Snacksalig
I och med att det gjordes en Facelift vid senaste modellbytet, så lär ju inte så mycket mer hända de närmsta åren.
Jag är lite osäker, men förra V70n kom väl som första MY00 och faceliftades MY06 (2005), för att läggas ned som MY08.
Så var det i alla fall för S60 - ny modell MY01, facelift MY06 (2005, parallellt med V70 som den delade en massa komponenter med) och nedlagd MY09.
Faceliften MY06 är den som det pratas om, men de ändrade faktiskt en massa lister etc utvändigt redan året efter, så du kanske får rätt och det kommer lite utvändig kosmetika inför V70II MY13, eftersom faceliften till MY12 var av det invändiga och osynliga slaget...
Vad gäller modellens livslängd, så tror jag inte att volvo räknar att V70II kom som MY07, utan bara att S80n gjorde det. V70II's första modellår torde väl vara MY08, och med slutsatsen att modellens livslängd om 8 år bär till och med MY15, som kommer att bli en Classic-edition?
av dljungstrom
Faceliften på V70N & S60 kom hösten -04, MY05. Ett år tidigare på dåvarande S80.
av jpu
Enligt min säljare kommer en utvändig FL till MY14, dvs sommaren 2013. Anledningen till att det inte kom någon nu var att det helt enkelt inte fanns några mer pengar att få från Ford när denna FL beslutades.
Inredningen och framför allt multimedia interfacet var de ju helt enkelt bara tvungna att göra för att inte bli helt frånkörda!
Jag skulle aldrig köpt en V70 nu om man inte gjort de förändringar som man nu gjort.
av perhall
MY12 facelift - ja, invändigt, utvändigt går det ju nästan inte att se. Volvo har ju inte ens bytt broschyrbilder utan klippt in LED i backspeglarna...

Synd att det kommer först på MY14, det tyder på att bilen får en lång livscykel.

V70N kom i mars 2000, V70II i juli 2007. 7 år, 4 mån. Mot slutet av 2014 borde en V70III komma men det verkar dröja...

Över huvud taget tycker jag att många bilar på senare tid haft långa cykler. Audi A3 kom 2002 (om jag minns rätt) och är ännu inte ersatt... S40 kom 2003... 8-9 år, de har ju inte blivit kortare direkt...
av nilsotto
Varför kan ingen se detta med långa intervaller som något positivt? Utseendet håller länge på din bil liksom andrahandsvärdet. Se på japsarna som byter utseende var och vartannat år, med följden att bilen snabbt känns ofräsch och att andrahandsvärdet sjunker som en sten jämfört med Volvo.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Borttagen citering
Användarvisningsbild
av apersson850
Ja, numera finns det knappt någon speciell anledning att köpa en Volvo. Förr kunde man i alla fall vara någorlunda säker på att den Volvo man köpte skulle se ungefär likadan ut några år senare, även om den kanske hette 945 istället för 745, så den man hade inte såg omodern ut bums. Men nu känns det som att Volvo inte har någonting alls som är bara deras grej längre. Många andra bilar har ju också hög säkerhetsnivå nuförtiden.
Användarvisningsbild
av Vojje
apersson850 skrev:Ja, numera finns det knappt någon speciell anledning att köpa en Volvo. Förr kunde man i alla fall vara någorlunda säker på att den Volvo man köpte skulle se ungefär likadan ut några år senare, även om den kanske hette 945 istället för 745, så den man hade inte såg omodern ut bums. Men nu känns det som att Volvo inte har någonting alls som är bara deras grej längre. Många andra bilar har ju också hög säkerhetsnivå nuförtiden.
Jag håller med. Lika bra att satsa på Lancia :D .
av Steff 99
Om enda anledningen för att köpa en Volvo är att den skall se oförändrad ut i 10 år så är jag glad att man nu gör förändringar som ökar nyköpsintresset, för vem vill ha en ny bil som ser gammal ut redan när man hämtar ut den.
Då skall man köpa en Audi, de kommer med nya modeller som är en blåkopia av den föregående och har så gjort sedan 10-15 år tillbaka så alternativet finns.
Användarvisningsbild
av Vojje
Steff 99 skrev:Om enda anledningen för att köpa en Volvo är att den skall se oförändrad ut i 10 år så är jag glad att man nu gör förändringar som ökar nyköpsintresset, för vem vill ha en ny bil som ser gammal ut redan när man hämtar ut den.
Då skall man köpa en Audi, de kommer med nya modeller som är en blåkopia av den föregående och har så gjort sedan 10-15 år tillbaka så alternativet finns.
Det går väldigt bra för företaget Audi också.
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]