Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#596021
Hej,

Är det någin här som haft några oväntade stop med "hjälp" av City Safety? Jag tycker man kan läsa en hel del på amerikanska forum om att de har problem med detta, medans jag inte sett något om det på svenska forum.
Själv har jag aldrig haft problem med det, däremot har jag fått en del felaktiga varningar av "Collision warning" men ännu lyckats klara mig ifrån autobrake, som tur är.

Se den här filmen till exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=bPCBYi1fQcM

/Martin
av kallessida
#596056
Missminner jag mig inte så slutar city safety att fungera i hastigheter över 30km/h så i högre hastigheter skall de inte kunna bromsa occh orsaka att någon kör in i rumpan på en?
Användarvisningsbild
av apersson850
#596058
De enda "falska" indikeringar jag har haft har inträffat exempelvis när jag kört bakom en bil, som stannat vid en stoppskylt. Bilen framför har tänkt svänga till vänster, men jag ska till höger. Därför har jag kört fram mot den bilens bakände, då det inte förrän precis i slutet har gått att köra ut till höger, vid sidan om den andra bilen. I sådana lägen har det tutat till, då min bil förstås tyckt att det sett ut som om jag skulle köra rakt in i baken på bilen framför. Min bil kan ju inte veta att jag har sett bilen framför och avser att svänga åt sidan precis innan det är för sent.

Men bromsat har den inte gjort, bara blinkat och tutat.

Har man resten av Driver Support Package, eller vad det nu heter, så tar ett annat system över i högre hastigheter. Även det kan bromsa rejält, om det tror att det går åt skogen. Fast på beskrivningen låter det som att det inte lägger sig i förrän det är övertygat om att nu kommer det att smälla, och då bara för att minska krockvåldet. Kan bilen bakom inte stanna då heller spelar det ju ingen roll, för det blir stopp när det smäller i alla fall.
av Lazy
#596059
Volvo City Safety är ett autonomt nödbromssystem designat för att hjälpa föraren att undvika en krock vid låga hastigheter eller att lindra skadeverkningarna. Vid fordonshastigheter mellan 3,6 km/h och 30 km/h använder City Safety en lidar-sensor (Light Detection And Ranging) placerad längst upp på vindrutan för att övervaka ett område 10 m framför bilen efter fordon som kan utgöra en kollisionsrisk. Om en kollision är sannolik förladdar City Safety först bromsarna och gör nödbromssystemet mer känsligt så att bilen är redo att reagera snabbare på förarens inbromsning om föraren upptäcker risken. Men om föraren ändå inte vidtar några åtgärder och en kollision är förestående, aktiverar City Safety oberoende bromsarna mycket kraftigt. Om den relativa hastigheten mellan bilen och hindret är mindre än 15 km/h kan bilen bromsa och kollisionen undvikas. Vid högre relativa hastigheter kan City Safety inte förhindra kollisionen men minskar hastigheten i kollisionen.
av Raymond
#596068
Tittade på youtubevideon i første innlegg her. Den bromsar for dom mycket låga skyltarna som henger från taket.

Men inkluderar City Saftey også pedestrian detection? Eller går den kun på fordon? Jag var sikker på at Pedestrian detection var en del av CitySafety, men en jag diskuterade med menade att det kun inngår når man har Driver Support paketet.
av Norrlands
#596079
Raymond skrev:Tittade på youtubevideon i første innlegg her. Den bromsar for dom mycket låga skyltarna som henger från taket.

Men inkluderar City Saftey også pedestrian detection? Eller går den kun på fordon? Jag var sikker på at Pedestrian detection var en del av CitySafety, men en jag diskuterade med menade att det kun inngår når man har Driver Support paketet.
Driver support paketet
av Steff 99
#596089
Aldrig att det bromsat på fel sätt , men däremot så har det bromsat där det skulle...så det fungerar när föraren är dum nog att inte titta i färdriktningen och bilen framför stannar.
Så jag har tjänat in en självrisk... :-)-)
Användarvisningsbild
av MartinS
#596093
Collision warning med autobrake bromsar ju i högre hastigheter medans city safety bara är upp till 30km/h. Jag har läst om Amerikaner som råkat ut för det att autobrake aktiverats på motorvägen utan anledning. Nu kan vi ju generalisera lite om dumma amerikaner men det borde ju kunna ha hänt i sverige också?

Jag gillar systemen och är väldigt glad att min bil har dom men en felaktig inbromsning kan ju göra väldigt stor skada.

/MArtin
Användarvisningsbild
av MartinS
#596096
Det här testet av pedestrian protection är för övrigt lite rolig. En polis som vill stoppa dig ser den ut att kunna stoppa för men inte riktigt någon som springer in framför bilen.

http://www.youtube.com/watch?v=w2pwxv8rFkU

/Martin

Du har rätt den är inte till choken. Den[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Oftast ramben, kolla i hjulhus alternativt i h&oum[…]

Bygga vevhusventilation?

Är packningen till locket gammal och har b&ou[…]

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]