Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Steff 99 skrev: Att köra en terrängbil med diffar och mellandiffar som är låsbara innebär väldigt ofta att bilen kan förlora mycket av åkkomforten.
Jag hade en Subaru för många år sedan, när man låste 4WD så var bilen nära nog omöjlig att svänga runt på asfalt.
Jo, men så använder man ju inte difflåsen... Det är ju för att slippa fastna, eller när man har fastnat, i löst/slirigt underlag.
Användarvisningsbild
av kave
VolvoB20 skrev:
kave skrev:Eller menar du att en 2wd är konstant tvåhjulsdriven?
Jag brukar i alla fall inte kalla mina övriga bilar för enhjulsdrivna. Eller partiellt tvåhjulsdrivna.
Själv kallar jag inte mina fwd eller rwd bilar konstant tvåhjulsdrivna. De är tvåhjulsdrivna, men inte konstant då de saknar en diffspärr. Samma sak med 4wd resonemanget.
Men vi är alla olika, själv tycker jag att jag är ganska känslig men upplever absolut inte min bil som instabil etc.
Snarare är den mer överstyrd när man gasar på än en Audibil med Torsen. Vidare har jag många gånger försökt provocera fram slirning på enbart framaxeln men inte lyckats, detta på alla möjliga Volvobilar med Haldex Gen 4.
Min slutsats blir att det är fel på din bil VolvoB20.
Användarvisningsbild
av len
Mycket teknik som ni gräver er in i. Några har rätt, andra spekulerar tycker jag.
Min erfarenhet (lite audi, 60 000 mil volvo awd med start -98, finfina viskokopplingen!):
Framkomlighet är för mig start vid rödljus eller kraftigt snöfall, 10 cm på vägen, långsamt åkande mot målet. Då är min haldex toppen, lika som torsen eller andra konstant 2-axligt drivna. Vi kommer fram, enaxliga står stilla. (Där var faktiskt -99:as visko bättre, den hade diffbroms på bakaxeln så 3 hjul drev vid rödljuset upp till 40 km/h!!).

Å andra sidan, kommer jag för fort in i en delvis hal kurva så framhjulet på min xc70 börjar spinna, kopplas bakaxeln in och ur beroende på framhjulens spinn eller ej. Detta hjälper till om jag lugnar ner mig, men är inte lika stabiliserande som torsen eller motsvarande om jag provocerar. Dessutom kommer antisladd in och hjälper upp då jag egentligen kört för fort.
Så köra rally med haldex är nog ingen höjdare!
Användarvisningsbild
av apersson850
Tror inte jag heller. Ska man köra med bilen på snedden brukar man vara betjänt av en konsekvent drivning, inte en som kommer och går.

Jag har mest haft nytta av min fyrhjulsdrift på underlag där jordbrukstraktor är det första man kommer att tänka på som ett lämpligt fordon, så jag får väl återkomma efterhand som vintern ger fler erfarenheter av hur det fungerar på halt underlag i landsvägstempo.
Användarvisningsbild
av Variosboy
kave skrev:Min slutsats blir att det är fel på din bil VolvoB20.
Den slutsatsen drar ju VolvoB20 själv i tråd efter tråd oavsett vilka tekniska lösningar som diskuteras! :wink:
Användarvisningsbild
av kave
Ja jag har givetvis helt fel. Haldex är helt värdelöst i största allmänhet och i Volvos implementering är det ännu värre. Det blir om än ännu sämre väghållning med Haldex jämförbart med Torsen. Bilen blir näst intill okörbar etc etc.

Jag, Kenneth Hansen, Haldex och andra lever i total ovisshet. Tack för upplysningarna.

Kenneth Hansen "- "Med Haldex-systemet får jag en mycket mer spårstabil bil och jag kan
lättare gå in i kurvor. Detta ger fördelar..."

Jag lämnar nu denna tråd eftersom jag inte kommer längre.
av Steff 99
StringerBell skrev:
Steff 99 skrev: Att köra en terrängbil med diffar och mellandiffar som är låsbara innebär väldigt ofta att bilen kan förlora mycket av åkkomforten.
Jag hade en Subaru för många år sedan, när man låste 4WD så var bilen nära nog omöjlig att svänga runt på asfalt.
Jo, men så använder man ju inte difflåsen... Det är ju för att slippa fastna, eller när man har fastnat, i löst/slirigt underlag.
Det var väl det jag skrev !?
Samt att Haldex är enormt smidigt och funktionellt för merparten som har AWD.
av Lövet
Kave: Kanske ska man ta Kenneth Hansens uttalanden lite försiktigt eftersom han är sponsrad av Haldex. Det är inte direkt det han kör(de) med i rallycrossbilen...

Jag kan också tycka att man kanske inte ska likställa "det finns nåt som är bättre än xx" med "jag tycker att xx är skit och elände".
Användarvisningsbild
av apersson850
Jaså, det körs rallycross med någon form av Haldexkoppling? Det hade jag inte koll på. Intressant.
Med tanke på hur många olika parametrar Haldex egen styrlogik låter användaren sätta, kan man förstås vara säker på att den kopplingen inte fungerar precis som de gör i våra standardbilar.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 25

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025