Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
en 10-40 olja klarar mindre kyla än 5-40 som klara ner till -25 så bor du i norr så är 10-40 inte att rekomundera innan våren
av emastar
Bor i Småland
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
5W50 oljan blir för blaskig vid höga temperaturer. Man kan köra på halvsyntet och byta oftare men en modern motor hällar man i helsyntet. Satsa på en helsyntet 0w40, 5w40. Biltemas olja uppfyller din bils klassning. Mobil och Castrol gör bra oljor men man får betala ett överpris för de gör mycket reklam och det får vi konsumenter betala för. Åk till Ica Maxi och kolla efter shell helix ultra 5w40 en mycket bra olja till bra pris.
av TomasL
dieselmagnus skrev:5W50 oljan blir för blaskig vid höga temperaturer.
Nu har du nog fått detta lite om bakfoten.

Enkelt kan man säga att ju högre den andra siffran är jutjockare är oljan när den är varm.
En xW40 olja är alltså blaskigare när den är varm än en xW50 olja.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:
dieselmagnus skrev:5W50 oljan blir för blaskig vid höga temperaturer.
Nu har du nog fått detta lite om bakfoten.

Enkelt kan man säga att ju högre den andra siffran är jutjockare är oljan när den är varm.
En xW40 olja är alltså blaskigare när den är varm än en xW50 olja.
Jag misstänker dock att det ligger mer bakom siffrorna än ren viskositet :?:
Användarvisningsbild
av Vojje
dieselmagnus skrev:Oj jag skrev fel :oops: såg det nu.
Ja, det var faktiskt ett ganska blaskigt inlägg. Men det kan hända den bäste. Även om det kanske inte var fallet just nu :lol: (skojar bara :P )
av TomasL
Vojje skrev: Jag misstänker dock att det ligger mer bakom siffrorna än ren viskositet :?:
Nej faktiskt inte. Siffran talar bara om viskositeten vid en viss temp.
t.ex en 5W40 olja har viskositeten 40 vid 100°C oavsett fabrikat. Det är en SAE standard.
Sen har dom olika tillverkarna blandat i olika "adaptiv" som gör att oljan får andra bra egenskaper.
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:
Vojje skrev: Jag misstänker dock att det ligger mer bakom siffrorna än ren viskositet :?:
Nej faktiskt inte. Siffran talar bara om viskositeten vid en viss temp.
t.ex en 5W40 olja har viskositeten 40 vid 100°C oavsett fabrikat. Det är en SAE standard.
Sen har dom olika tillverkarna blandat i olika "adaptiv" som gör att oljan får andra bra egenskaper.
Då är det som jag (nästan) alltid trott då :P , fast jag på senare tid misstänkt att det låg mer bakom, typ ngt med vidhäftning :???: .

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]