Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av zug
Jo, det är nämligen såhär att i början av augusti så lyckades vi tömma batteriet. Fick starta bilen med hjälp av startkablar ett par gånger innan dess men då jag inte var ute och körde några längre sträckor så laddade väl aldrig batteriet upp sig tillräckligt. Hursomhelst.

I denna veva så lyckades jag bli av med mitt körkort så bilen har blivit ståendes utan batteri tills ett par dagar sedan. Jag skulle nämligen sälja bilen och jag påpekade då för resenären som kommit 25 mil för att kika på bilen att du får nog ta med ett batteri då det som sitter i bilen för tillfället är slut.

Sagt och gjort. Vi skiftar batteri och ska starta igång bilen. Den startar på första försöket men dör sedan efter ca 1-2 sekunder.
Vi kollade igenom hela motorn och hittade väl någon vakuumslang som var lös och så.
Provar att starta om men felet kvartstår. Vi lyckades tillslut (Efter att ha stått i 4 timmar och felsökt) få hans batteri att nästan ta slut det med. Men som sagt, felet är kvar.

Jag har sökt lite om detta fenomen och vad det pekar på är att det kan ha med kamaxelgivaren att göra.

Tog kort på en pryl som jag inte har någon aning om vad det är. Den surrar ett gäng sekunder efter att man har slagit av tändningen.

Vad är detta, och är det någon som kan ha en aning om varför min bil inte startar?

Bild
Användarvisningsbild
av ketto
De där är tomgångsmotorn! Kolla så den inte kärvar!
Smörj upp den!
av zug
ketto skrev:De där är tomgångsmotorn! Kolla så den inte kärvar!
Smörj upp den!
Hur då menar du? Att smörja kontaktytorna eller vad?

Kan ju tillägga att jag inte kan så mycket om bilar :)

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]