Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XLR8MF
Steff 99 skrev:Varför skulle Rica vara mer seriös än Polestar, effektmässigt verkar tom Rica ligga lite efter för T6:an.
Inte vad jag säger. Vad jag säger är att när garantin har upphört är en original uppgradering från Polestar mindre angelägen gentemot andra seriösa alternativ.
av XLR8MF
MartinS skrev:Jag har haft lite oflax tidigare genom åren med trim från t.ex. SCT och BSR vilket gör att jag gärna inväntar "Volvos egna". Jag är less på att höra att det är någon annans fel när man vill ha hjälp med något problem (volvoverklstaden skyller på trimmet och trimmtillverkaren skyller på volvoåterföräljaren)

Det jag egentligen mer skulle uppskatta än mer effekt är precis som någon annan var inne på en optimering av lådan, att inte lådan ville växla ner så himla gärna, det finns ju oftast tillräcklig effekt vid alla varvtal. Det tillsammans med att den gärna kökör på 1:an istället för 2:an är de största nackdelarna med motor och låda tycker jag, inte avsaknad av 20hk.

/Martin
Förstår dig till fullo angående negativa upplevelser från trimning, jag har själv råkat illa ut. Numera köper jag bara beprövade lösningar från ledande firmor för att undvika besvikelse. Rica är jag 100% nöjd med i alla avseenden och ville gärna dela med mig av detta till andra T6 ägare.

Angående lådan så ser du vad jag skrev om den tidigare så på den punkten är vi helt överens. Angående 20hk så försökte jag tidigare tydliggöra att denna uppgradering ger väldigt mycker mer prestande i många avseenden.
av XLR8MF
Anders E skrev:
XLR8MF skrev:
MartinS skrev:Polestar har sagt "under 2012" till mig, vi får väl se vad verkligheten visar.

/Martin
Jag har hört samma luddiga besked från Polestar och tappade lusten att vänta på det okända. Jag TROR inte Polestar uppraderingen kommer överträffa Rica, snarare tvärtom. (Man ska ha i åtanke att uppgraderade T6 motorn har andra förutsättningar både för Polestar och Rica då hårdvaran är förändrad) Nu när garantitiden har upphört så känns också Polestar mindre relevant kontra en seriös extern firma.

Slutligen är det slöseri att köra runt med orginal T6 då tiden rullar på... jag rekomenderar dig verkligen att sätta fart på bilen nu!

Men återigen, Polestar är ju den enda trimfirman som kan ge dig intyget som gör att du kan regbesiktiga den.
Alla andra firmors trim i en bil gör att bilen blir olaglig, så enkelt är det.
Rätta mig om jag har fel men kan man regbesiktiga med ett annat trim än Polestar?

Skulle man smälla och bilen beslagtas och det sen upptäcks att den är trimmad utan regbesiktning, då lovar
jag att försäkringsbolaget nekar ersättning.
Och vad händer med ersättningen till ev övriga inblandade?
Ev betalar då försäkringsbolaget ut till övriga men stämmer dig på samma summa.
Du har rätt angående registreringsbesiktningen. Angående lagligheten så kan jag inte juridiken men jag har inte hört om någon som har blivit straffad pga trimmad motor om inte nedslag på besiktning räknas som straff.

Angående försäkringsbolagen så har du helt fel som tur är för alla oss som kör trimmat. Vad en trimmad motor påverkar är maskinförsäkringen, dvs om motorn fallerar så finns det en risk att ersättning minskar/uteblir om det framkommer att motorn har modifierats.
Användarvisningsbild
av MartinS
XLR8MF skrev:Angående försäkringsbolagen så har du helt fel som tur är för alla oss som kör trimmat. Vad en trimmad motor påverkar är maskinförsäkringen, dvs om motorn fallerar så finns det en risk att ersättning minskar/uteblir om det framkommer att motorn har modifierats.
Är du helt säker på det? Jag har inte tid att titta nu men jag är ganska säker på att det finns en klausul om trmining och tävlingskörning även för andra delar än maskinskadan.

/Martin
av XLR8MF
MartinS skrev:
XLR8MF skrev:Angående försäkringsbolagen så har du helt fel som tur är för alla oss som kör trimmat. Vad en trimmad motor påverkar är maskinförsäkringen, dvs om motorn fallerar så finns det en risk att ersättning minskar/uteblir om det framkommer att motorn har modifierats.
Är du helt säker på det? Jag har inte tid att titta nu men jag är ganska säker på att det finns en klausul om trmining och tävlingskörning även för andra delar än maskinskadan.

/Martin
Hyffsat säker :D Tänk på att tävlingskörning är något helt annat än trimning då bilen i det fallet brukas för något annat än privat transport på allmän väg.
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev:
När jag studerade det här närmare för några månader sedan såg jag formuleringar i mina villkor som kan tolkas i den riktningen. Men enligt andra insatta här på forumet så gäller det i praktiken att modifieringen skall ha mer specifikt varit bidragande till olyckan för att påverka ersättningen.
Användarvisningsbild
av Anders E
Jag har frågat Länsförsäkringar som anser att om du har högre effekt i en bil än vad helbilsgodkännandet anger, då har du äventyrat bilens köregenskaper vilket
ger minskad eller utebliven ersättning.

Saxat ur Göteborgsposten:

Biltidningarna är i dag fulla av annonser med dopningserbjudanden till snart sagt alla bilmodeller och motortyper. Det handlar om så kallad chiptrimning som lovar massor av extra hästkrafter.
Att sälja den här typen av dopningsmedel till bilar är av någon anledning fullt lagligt. Däremot är de olagliga att använda. Att öka effekten kräver en ny registreringsbesiktning, som inte bara är dyrbar utan också fullständigt meningslös - bilen blir garanterat underkänd.
Risk vid skada
Förklaringen är att alla bilar inom EU måste ha ett helfordonsgodkännande vilket bland annat innebär att varenda komponent ska vara certifierad och att ingenting får ändras. Det gäller i högsta grad allt som påverkar avgasreningen.
I praktiken betyder det att bara biltillverkarna själva kan trimma sina motorer och få dem godkända. All annan trimning är olaglig.

Men det spelar ju ingen roll egentligen vad jag säger, varken dom som säljer eller köper kommer minska i antal.
Dock har jag Länsförsäkringar och det är vad dom säger.
av XLR8MF
Anders E skrev:Jag har frågat Länsförsäkringar som anser att om du har högre effekt i en bil än vad helbilsgodkännandet anger, då har du äventyrat bilens köregenskaper vilket
ger minskad eller utebliven ersättning.

Saxat ur Göteborgsposten:

Biltidningarna är i dag fulla av annonser med dopningserbjudanden till snart sagt alla bilmodeller och motortyper. Det handlar om så kallad chiptrimning som lovar massor av extra hästkrafter.
Att sälja den här typen av dopningsmedel till bilar är av någon anledning fullt lagligt. Däremot är de olagliga att använda. Att öka effekten kräver en ny registreringsbesiktning, som inte bara är dyrbar utan också fullständigt meningslös - bilen blir garanterat underkänd.
Risk vid skada
Förklaringen är att alla bilar inom EU måste ha ett helfordonsgodkännande vilket bland annat innebär att varenda komponent ska vara certifierad och att ingenting får ändras. Det gäller i högsta grad allt som påverkar avgasreningen.
I praktiken betyder det att bara biltillverkarna själva kan trimma sina motorer och få dem godkända. All annan trimning är olaglig.

Men det spelar ju ingen roll egentligen vad jag säger, varken dom som säljer eller köper kommer minska i antal.
Dock har jag Länsförsäkringar och det är vad dom säger.
Som man frågar får man svar :wink: Om du vill veta vad som gäller så läs igenom dina villkor på Länsförsäkringar.
Användarvisningsbild
av Anders E
Jag lyssnar ju på vad dom säger, att nekas ersättning kan ju bli katastrofalt.

Alla försäkringsbolag har ju inte samma regler, ska dock bli intressant och se om nån nekas ersättning i framtiden.
Att försäkringsbolagen fått upp ögonen för trimning är helt klart men det är ju skillnad på en Fenderbender och
en totalskada.
av XLR8MF
Anders E skrev:Jag lyssnar ju på vad dom säger, att nekas ersättning kan ju bli katastrofalt.

Alla försäkringsbolag har ju inte samma regler, ska dock bli intressant och se om nån nekas ersättning i framtiden.
Att försäkringsbolagen fått upp ögonen för trimning är helt klart men det är ju skillnad på en Fenderbender och
en totalskada.
Snabbläste villkoren hos LF och hittade inget som påverkas av trimning förutom maskinskadeförsäkringen: http://www.lansforsakringar.se/privat/o ... n_MF52.pdf
Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]

Extraljus

Jag misstänker att det borde fungera med n&ar[…]

Och de har noll erfarenhet inom litiumjonbatteri[…]

Hej När jag åkte med bilen dog den helt[…]