Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TomasL
Tomgången ska ligga på ca 650 rpm när motorn är varm. Så 600rpm är inte "alldeles för lågt".
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Tomgångsvarvtalet ska vid var bil ligga på 650-750 rpm. Så ditt varvtal är absolut inte för lågt.
TomasL skrev:Tomgången ska ligga på ca 650 rpm när motorn är varm. Så 600rpm är inte "alldeles för lågt".
Dax att bestämma sig :P .
av TomasL
Jag skrev ca 650 rpm i senaste inlägget!
Dags att börja läsa ordentligt! :lol:
ca = en förkortning av cirka.
Cirka enl. Svenska Akadimins ordlista = omkring, ungefär
Användarvisningsbild
av Vojje
Jag läser alltid dina inlägg med särskilt intresse och noggrannhet, TomasL :P .

Ca 650 rpm tolkar jag som 600-700 rpm. Inte 650-750 rpm.

Nu måste vi fastslå en gång för alla vad som är oacceptabelt låg tomgång. Jag röstar på allt under 650 rpm :D .
av TomasL
Det jag reagerade på i ditt inlägg var att du skrev att det var en alldeles för låg tomgång när TS skrev att hans låg på omkring 600rpm.
Alldeles för låg är ett väldigt kraftigt utryck tycker jag.

Jag köper gränsen 650 rpm men tycker inte att man ska vara allt för orolig om man har en tomgång som ligger något högre/lägre bara den är jämn och fin.
av tonykoljonen
läste felkoder idag å de står den misständer på 4 cylkindern ?? spolen är ny å stiften är nya ... samma fel kvarstår . kan kam remmen sitta nått kugg fel ??
Användarvisningsbild
av Vojje
TomasL skrev:Det jag reagerade på i ditt inlägg var att du skrev att det var en alldeles för låg tomgång när TS skrev att hans låg på omkring 600rpm.
Alldeles för låg är ett väldigt kraftigt utryck tycker jag.

Jag köper gränsen 650 rpm men tycker inte att man ska vara allt för orolig om man har en tomgång som ligger något högre/lägre bara den är jämn och fin.
Trevligt att vi är överrens, för en gångs skull :D .
Användarvisningsbild
av Vojje
tonykoljonen skrev:läste felkoder idag å de står den misständer på 4 cylkindern ?? spolen är ny å stiften är nya ... samma fel kvarstår . kan kam remmen sitta nått kugg fel ??
Kanske bäst att kolla tändkabeln också. För säkerhets skull :idea: .
av tonykoljonen
kamrem står rätt. de som kvarstår då är väl egentligen å ta komp prov på 4e cylindern å se om de är nå ? kan de vara en ventilfjäder då som behövs bytas??

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]