Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

llesrof skrev:
Brainy skrev:Kom lite kontorsmaterial till jobbet idag, någon hade beställt externa hårddiskar utan att prata med mig. Gissa vilket märke :roll:

Det kommer inget viktigt som jag ansvarar över på de diskarna iaf!
Man bör nog inte lägga viktig data på en extern disk över huvud taget. Inte utan backup i alla fall.
Externa diskarna kanske används som en del av backupen? ;-) Alltid enklare att komma åt från en extern disk om saker behöver återställas i hast än att göra det från onlinebackupen där (i värsta fall) rätt så mycket data måste laddas ner först :) Därför så har jag ett par externa hårddiskar och varvar med och tar en manuell backup på då och då.

Sen tycker jag man kan lägga lika mycket viktigt på en extern disk utan backup som på en intern disk utan backup. Dvs ingenting :)
Läste tråden om ditt missöde Brainy, har själv den hårddisken på bilden från Seagate på 500GB men kommer inte ihåg hur många år sen jag köpte den. Om du fortfarande inte har gjort något med hårddisken undrar jag om du varit i kontakt med ArsaData på Hälla. 2 olika bekanta har haft kraschade datorer där dom lämnat in dom där och fått sina hårddiskar övertankade till en ny extern hårddisk. Främst deras bilder blev räddade som dom trodde var borta för alltid. Kostade inte allt för mycket i och med att en ny hårddisk medföljer. Man kan säkert betala extra och få en bättre som man själv är nöjd med när man ändå håller på. Ett litet tips bara. /Clas
llesrof skrev:Om du kan tänka dig ett uppsalaföretag så har du Ibas. De är proffs på sånt.
7990:- fast pris?! Kostar det så jävla mycke att rädda de eller vad är de frågan om :s :/
Vad säger företagena om materialet som ligger på disken? nu snackar vi inte barn porr eller liknande.. Men har tankade filmer o musik på disken är de något dom ifrågasätter?
Jag är rätt övertygad om att de skiter högaktningsfullt om du har fultankade filmer, stulen version av testversionen av Windowx 10, ritningar på ett ryskt superjaktplan eller bilder på de saker GM inte vill att kineserna får tillgång till via Saab. Skulle de lägga sig i sånt skulle de inte bli långvariga i branschen. Sedan tror jag inte du eller någon betalar åttatusen spänn för att rädda fultankad film och musik.
llesrof skrev: Sedan tror jag inte du eller någon betalar åttatusen spänn för att rädda fultankad film och musik.
På en en-terrabyte disk med 990 GB ful-tankad film så kan nog disken vara värd att räddas för 8000:- om det även finns 1GB familjefoton från brölloppet...
llesrof skrev:Jag är rätt övertygad om att de skiter högaktningsfullt om du har fultankade filmer, stulen version av testversionen av Windowx 10, ritningar på ett ryskt superjaktplan eller bilder på de saker GM inte vill att kineserna får tillgång till via Saab. Skulle de lägga sig i sånt skulle de inte bli långvariga i branschen. Sedan tror jag inte du eller någon betalar åttatusen spänn för att rädda fultankad film och musik.
Menar du att det inte kostar så mycke normalt eller menar du att ingen tycker de är värt att lägga ut 8 papp för o rädda innehållet?
De här använde jag när mitt RAID 5 gick åt helvete. Två diskar som gick samtidigt pga värme, en fysiskt och en logiskt.

http://www.soondata.eu/

Lite svåra att kommunicera med, men i övrigt gick det bra. Svarar sällan på telefon, öppnade inte när jag var där. Men det kan ju bero på att de är inne i renrummet.
Huzzi skrev:
llesrof skrev:Jag är rätt övertygad om att de skiter högaktningsfullt om du har fultankade filmer, stulen version av testversionen av Windowx 10, ritningar på ett ryskt superjaktplan eller bilder på de saker GM inte vill att kineserna får tillgång till via Saab. Skulle de lägga sig i sånt skulle de inte bli långvariga i branschen. Sedan tror jag inte du eller någon betalar åttatusen spänn för att rädda fultankad film och musik.
Menar du att det inte kostar så mycke normalt eller menar du att ingen tycker de är värt att lägga ut 8 papp för o rädda innehållet?
Jag menar inget speciellt. Priset är nog samma för alla men det kan nog snabbt bli dyrare om felet är lite mer avancerat. Jag skulle aldrig ens överväga att betala en massa pengar för att återskapa film och musik jag stulit, hela grejen med att sno sånt via Prate Bay och sådana sidor är ju att det inte kostsr något. Att då betala för att få tillbaka dessa grejer blir ju bara fe, tycker jagl. Dessutom brukar man ha så mycket fultankad skit som man ändå inte kommer att sakna och då skulle jag hellre lägga pengarna på att köpa de filmer och den musik jag verkligen kommer att sakna. Jag menar... vem fan vill se filmer som"Hellboy" eller "Allmighty Thor" igen och dessutom ha betalat för att få tillbaka skiten? :mrgreen:

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]

DRL problem

Beter sig strålkastaren likadant om du anv&a[…]