Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av 4x12Tum
Du skriver att "Pulsair-systemet är helt blockerat" det påverkar visst utsläppen!! det är därför du har ett sådant system!
den trycker in luft i avgaserna (nästan som ett avgasläck) så du får en liten efterförbränning så du höjer syrenivån i avgaserna, detta reglerar databoxen efter.

Gött att bilen går bättre nu iallafall, biland hjälper de o bränna ur de lite gran! :) katten mår fint av de!
av Aferthas
Nu är stiften bytta till Volvo original (vad det nu betyder), och jag tycker mig att bilen går ännu lite smidigare nu!

Vi får se hur resultatet blir sen...
av 4x12Tum
Ja dessa bilar är lite känsliga när det gäller stift och kablar. (inte alla men vissa konstigt nog :???: )

Fixa Pulsair systemet innan ny avgaskoll med.
av Aferthas
Efter att ha bytt stift och trollat med handbromsen är nu åt minstone handbromsen godkänd!

Lambdavärdet är perfekt hela tiden jag var på bilprovningen (varierade mellan 0.99 och 1.02 ungefär). Låt mig posta värdena:

CO 0.5 (0.5) HC 209 (100)
CO 2500 0.5 (0.3) LAMBDA 0.99 (0.96-1.04)

Låt mig säga att HC-halten inte var konstant så hög under mätningen, ibland gick den ner till 50.

Kan verkligen katalysatorn vara helt paj?
Den är inte mycket använd (även om jag kanske kört upp till 60 mil med den på lite för fet blandning)...

Det enda jag kan tänka på nu (bortsett från att kanske katalysatorn är paj), är att det kanske är två av kablarna som går till två tändspolar som orsakar problemen med ev. några misständningar ibland... På två av kablarna har nämligen isoleringen till tändspolarna lossnat. Kan det orsaka detta månne?

Jag tog också en liten tur ner till förrådet och tittade på hur den gamla katalysatorn ser ut inuti (som jag bytte dels för att den rostat sönder, men den har också varit med om mycket längre körsträcka på fet blandning än den nya katalysatorn!):
Bild

Min fråga är alltså:
Kan den bristande isoleringen till två av tändspolarna orsaka misständningar som ger avgasvärdena ovan som konsekvens?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Värdena ser ut som katalysator... Men lite konstigt, de brukar tåla en del ändå... Jag skulle nog göra ett försök till på bilprovningen efter en rejäl varmkörning. Men det brukar inte behövas så mycket även om katten är igensotad, ofta räcker det med att hålla den på 3000 varv en stund så ser man att CO börjar krypa neråt.
Misständningar ger en massa HC, men jag tror inte det orsakar ditt höga CO.

Den gamla katten ser ju bra ut faktiskt. Förutom rosten då...
av Aferthas
Låt mig säga så här helt enkelt:
Jag varmkörde i över en timme idag för att vara säker på att både motor och katt var varma, så det lär inte ha med att katten var kall att göra...
av Aferthas
Jag tvättade insuget (och vevhusventilationen) med diesel i somras, och när jag tittade ner i insuget såg det minsann ut som att det var lite diesel kvar på botten.

Kan det vara så att dessa dieselrester åker genom motorn och katten och ut genom avgasröret och registreras som vanliga kolväten?
av 4x12Tum
"Dieselett" är borta sedan länge! så svaret är nej!

Om tändkablarna är dåliga, Byt!
vilket fall som helst så missar motorn någon gång får du högre avgasvärden ja! (Alt dålig gnista)
Köp nya Kablar på Volvo! inga piratskitar här!
anl är att de är helt enkelt bäst samt avstämda med rätt motstånd i kablarna.

får du ff dåliga värden efter nya stift så räkna med att det kan vara blockpackning m.m. som är def...
Gör kompprov med varm motor.
kör ner Avgasmätaren i expantionskärlet och varva upp motorn och sedan gå på tomgång igen, får du utslag = blockpackning eller sprucken Topp/block...
av I.H.P
B6254 har coil on plug så den har inga tändkablar.
Linda eltape runt dina kablar till spolarna för att förhindra misständning.
//Björn
av Aferthas
Jag tror jag crimpar om kablarna istället eftersom det inte ser så roligt ut.
Som Björn säger har motorn inga tändkablar utan det är "vanliga" kablar enligt följande länk (inte min bild):
Bild
Kopplingen tar högt upp.

Köpte en V50 2.4 för några å[…]

Se min post längre upp, fullt av bilder. Det […]

Drivetrain Issue (V60 2024 T6)

Thanks for the link. To my understanding, I think […]