llesrof skrev:Det har jag ingen uppfattning om. Jag har bara sett att det hänt, jag kan inte uttala mig om frekvensen.
Det finns rätt många privatpersoner som också kör för fort. Två fel ger inte ett rätt.
Nej, inte år något håll. Men som representantar för lag och ordning, tycker åtminståne jag att poliser ska föregå med gott expempel. Speciellt när de är i tjänst.
Det är lustigt, för jag trodde att poliser är utvalda för att de har en högre moral än medelsvenson. Om det är så att det inte finns något sådant urvalskriterie för att bli polis, vad är det som hindrar polisen att infiltreras av oärliga personer?
Det finns nog inget sådant urvalskriterie, möjligen att de psykologiska testerna avslöjar en del om aspirantens moral. Och medelsvensson..? Polisenkåren skall väl ändå avspegla ett snitt av samhället?
Det hoppas jag verkligen inte. Jag vill kunna känna mer förtoende för en polis än en medelsvenson jag möter på gatan. Är det för mycket begärt?
Ohederliga personer finns överallt, kolla bara på alla fortkörare utanför skolor och i tätbebyggt område!
Där mer än någon annanstans är det befogat att sätta upp fartkameror som är aktiva dygnet runt, 24/7. Inte fartkameror ute i obygden som ändå bara är aktiv 1 timme per dygn. Statistikt sett borde jag fastnat på kamera med MC:n vid det här laget, men enda gången jag sett den blixtra var när jag blev omkörd av en hetsporre i en turbo-Passat när jag var ute med bilen (i laglig hastighet som oftast när jag kör bil).
Jag menar... titta bara hur gott om pedofiler det verkar finnas inom den katolska kyrkan.
Det kan ju också vara så att en viss kultur ger ett visst beteende. Med tanke på att katolska präster skall leva i celibat så frodas nog en sexuell frustration som tar sig de mest märkliga uttryck.
Visst, men i hela organisationen bakom dem ända upp till nuvarande Påven finns det direktiv att eventuella oegentligheter ska sopas under mattan och mörkas upp. Lyckligtvis finns inte dessa hos polisen. Så vitt jag vet i alla fall.
Förresten, jag har hört om en del poliser som sitter och ljuger sig blåa i tingsrätten. Så tydligen har du rätt. Rötäggen finns inom alla arbetsområden.
Jag har hört talas om andra som också ljuger sig blåa i rätten för att slippa stå för vad de gjort.
Det är rätt så stor skillnad faktiskt. En åtalad person som ljuger i rätten begår inte mened. Han kan blå-ljuga hur mycket han vill, och det är inte straffbart, för det är rättens uppgift att avgöra hans skuld i det han är åtalad för.
Däremot måste rätten kunna lita på att vittnesmål är korrekta. Därför avlämnar vittnen en vittnesed, och är därefter skyldig att inte ljuga. Det är därför som mened är belagt med fängelsestraff.
De är många fler än poliserna.
Det är sällan som poliser är åtalade, speciellt för saker de gjort under tjänsteutövning. Däremot är poliser ofta vittnen, speciellt i trafikärenden, där det är deras förbannade skyldighet att tala sanning. En enda polis som ljuger i rätten är orsak till rättsröta och saboterar allmänhetens tilltro till rättsväsendet.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse,
SFN
Skeptic Friends Network och
Etanol.nu
Att mäta är att veta...