Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Ja ni vet ju att GM inte vill låta Muller sälja Saab till kineserna för att de inte vill att kineserna ska få lägga vantarna på värdefull GM-teknik... som jag gissar i mycket är Saab-teknik, men i alla fall vad är det för teknik egentligen som de inte vill kineserna ska få? Var nånstans är Saabs teknik överlägsen all annan? Är det i bränsleinsprutning, styrningen eller vad är det? För mig ser alla moderna bilar rätt lika ut, japanska och Kia,Hyundai var de nu tillverkas i österland är väl minst lika tekniskt utvecklade som en gammal Saabmodell. Och om kineserna vill ha tekniken kan de väl bara köpa en Saab och skruva isär den så ser de ju hur den är byggd. Så vad är grejen vad är det för superteknik kineserna inte ska få?
Vart tändningslåset sitter :mrgreen:

Allvarligt talat så har jag tänkt samma tanke.
av *pettson*
Tekniklicenserna gäller antagligen elsystem, krocksystem, powertrainsystem.
Systemen är ju på kontrakt till saab redan idag. Saab utvecklade och ägdes av GM. GM sålde men behöll rättigheterna till licenserna som saab varit med och utvecklat. Saab står med nötpåsen i kläm och GM vägrar låta saab ha licenserna sålänge kinserna ska äga saab. För GM jobbar med koreanerna redan idag och DOM skulle behöva ha licenserna exklusivt istället för saab.
av *pettson*
semmelman skrev:Men är inte det där saker som de flesta biltillverkare kan om de vill? Eller kan göra liknande alla fall... Jag när en misstanke att det bara är svepskäl för att slippa en konkurrent...
Visst kan man göra liknande? Men dom här sakerna är inte släppta ännu i saab bilar eller i gm bilar så kinserna kan inte köpa för att kopiera. På senare tid har man också tro det eller ej undertecknat avtal om att inte kopiera en hel radda med saker. Att kopiera chassieteknik och el/motor teknik vore direkt att riva det.
Det betyder att man istället för att sälja bilar direkt ifrån bandet måste vänta ett halvår/år, kanske längre medans man utvecklar nya egna saker. Då måste man också utveckla helt eget i allting. Bosch, siemens, ja alla stora är med och utvecklar till varje stor biltillverkare. Och alla vägrar vara med när kinserna gör nåt. Så ska man ha fram ett abs aggregat så måste man göra ett som fungerar helt annorlunda än boschs, för bosch har patentet på sitt. Ska man ha bromsok så vill ingen sälja, men man får då räkna fram och producera egna osv. Alltså dom måste konstruera precis allt själva och skapa produktion på det. Det tar för mycket tid och pengar.
Varför är de emot kina när Bosch finns i varje Hyundai och Kia etc? (Lite dålig koll på var de tillverkas exakt men det känns ju nånstans där innan Japan.

Sen trodde jag det gällde tekniklicenser i de modeller som ligger i loppet, och kanske dom som säljs idag, det antog jag redan är gammal teknik, men ja du har nog rätt i att de kan lägga beslag på grejer som finns på utvecklingsavdelningen för kommande modeller. Eller jag vet inte...
Men det känns lite konstigt allt, Saab får inte säljas till de som vill köpa, ja då är det väl kört då, kan de inte sälja Saab så fryser ju alla grejerna inne de är rädda om men säljs det så kommer grejerna i fel händer, lite moment22. Låt det konka så GM loosar miljarderna, så får några andra köpa allt det där.

Du mer än antyder att det inte skulle finnas[…]

Hej alla "out there" Låsproblem p&[…]

AC problem V70 2016 D3

Lite märkligt att reläet inte drar samt […]

Sedan kan tilläggas att vinstdrivande system […]